Ønsker tips og råd

Magdalena

New Member
Hei. Først vil jeg bare si at jeg er takknemlig for denne foreningen☺Jeg har anlagt meg en liten hagedam i sommer. Nå flytter jeg de snart inn i en 1000 l vanntank i isolert
garage,med varmekolber i vannet. Her er noen tips jeg har fått. Stemmer dette? Takknemlig for alt av tips:).

-ikke mat fiskene når det blir under 10% i vannet
-jeg skal ha på filterpumpen i vanntabken,i garagen.
-jeg trenger da ikke bytte vann før de skal ut i dammen igjen i ca april.
-når jeg tar de inn i garagen kan jeg bytte ut ca 1/3 av vannet.

Lurer også på. Vannet i dammen er helt klart,fine verdier ved måling. Etter jeg la ned i dammen noen stener, fra elven i nærheten,der jeg bor har det kommet en slags grønn vekst. Den vokser på ALT. Er dette en form for alger? Er det skadelig for fisken?

Takker på forhånd for hjelp

eidsvold1814

Well-Known Member
alger på stein er så og si umulig og unngå,ikke farlig,litt for fiskene bare og beite på,vannet må alltid sjekkes med jevne mellomrom inne også, og kanskje skiftes,ellers høres alt annet bra ut :)

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Du bør måle litt vannkvalitet og antagelig må du nok bytte litt vann i løpet av vinteren også. Fisk avgir ammonium selv om det er kaldt og de ikke spiser.
Jeg forer mine fisker ned til 5 grader, men da veldig lite. Kanskje bare litt hver 3 dag, etter hvor sultne de virker.

Topp