Årets yngel

Jæren

Betalende medlem
Har tatt vare på ca .200 av 500+ yngel fra gytingen fra sankthans. Blei overaska av enorm vekst dette året. Det var flere på 12 cm. På 6 uker. Da er det 2,8 mm til dagen.
Kuako mor sanke, en rød og svakt far. Er lite farger foreløpig. 20220813_145202.jpg
Er det noen som har oppskriften til å få frem fargen? Bilde er tatt før utvelgelsen men viser hvor lite farger de har foreløpig.

Øivind i Tropex

Well-Known Member
Ja , jeg tror ikke du skal stresse for å få frem fargen på kohaku.
svevealger tipper jeg er årsaken til at små Koi i Japan har tidlig farge.

Jæren

Betalende medlem
3 måneder om noen dager og den største er 18 cm. Det blir 2 mm til dagen. Syntes det er bra for en amatør innen oppdrett. 18 grader i vannet nå.
Er spent på vekst, fasong og farge utvikling gjennom vinteren. Ønsker egentlig 20 grader og fôring i vinter men det blir kun frost sikring.

20220917_182455.jpg

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
Ja jeg tror også de to i midten kan bli fine, og selvfølgelig kan de to benigoiene bli fine. Hvis disse hadde blitt født hos en kohaku oppdrettet ville alle blitt sortert ut.
En oppdretter har egne linjer for benigoi, og derfor ville de to gått ut i en kohaku culling. De to med mønster har rødt på nesetipp og den ene også på halerot, da åker de og ut. Den helhvite går først ut, og de to med rødt hode går ut siden det ikke er tancho merke, og ikke er nok mønster på kroppen.
Hvis de hadde vært mine ville jeg sortert ut den helhvite og de to med rødt hode fordi jeg synes slike kohakuer er kjedelige. De andre ville jeg beholdt, men skjønner at du tar vare på alle hvis det første kull du prøver. Det er gøy med oppdrett og jeg blir litt glad når jeg ser folk begynner med det :)

Jæren

Betalende medlem
Ja jeg tror også de to i midten kan bli fine, og selvfølgelig kan de to benigoiene bli fine. Hvis disse hadde blitt født hos en kohaku oppdrettet ville alle blitt sortert ut.
En oppdretter har egne linjer for benigoi, og derfor ville de to gått ut i en kohaku culling. De to med mønster har rødt på nesetipp og den ene også på halerot, da åker de og ut. Den helhvite går først ut, og de to med rødt hode går ut siden det ikke er tancho merke, og ikke er nok mønster på kroppen.
Hvis de hadde vært mine ville jeg sortert ut den helhvite og de to med rødt hode fordi jeg synes slike kohakuer er kjedelige. De andre ville jeg beholdt, men skjønner at du tar vare på alle hvis det første kull du prøver. Det er gøy med oppdrett og jeg blir litt glad når jeg ser folk begynner med det :)
Takk for utfyllende svar Arne.
Kjekt å høre litt om teorien om sortering av kuhaku. Når det gjelder den hvite har jeg tatt vare på den for å prøve å erstatte den jeg mistet i sommer som ble 13 år etter mitt første kull med koi. Den har samme nysgjerrighet og Lunde som den Jeg mista. Når det gjelder kohakuene synes jeg disse to har et spenstig mønster / teikning, ikke som vanlig med 1 til 3 flekker midt på fisken det synes jeg er litt tamt. Når det gjelder de med rødt hode har jeg tatt vare på disse av nysgjerrighet for å se hvordan de utvikler seg. De blir kanskje værende som de er nå men det har jeg ingen erfaring på siden det er første kull av kohaku, derfor får de går en stund til. Disse som er helt farget håpet jeg at en skulle bli ordentlig rød.

Arne

Leder av Norsk hagedamforening
Medlem av ledelsen
De som er ensfarget oransje blir rødere med alderen vil jeg tro, men de blir som regel ikke like røde som det røde på gode kohakuer. Hvorfor aner jeg ikke.
Oppdrett er gøy fordi man ser utviklingen fra yngel til voksen på en helt annen måte enn når man kjøper en "ferdig" koi på 2-3 år.

Roar

Super Moderator
Medlem av ledelsen
Nå har jeg sortert ut årets yngel størrelsen var i fra 8 til 15 cm. Totalt ble det 27 stk som havnet i koidammen.
Det ble et fint skue blandt de store koiene. Nå er det bare å glede seg til å følge veksten utover vinteren.😃Vis vedlegget 15589Vis vedlegget 15590Vis vedlegget 15591Vis vedlegget 15592
[/QUOTE
Nå har jeg sortert ut årets yngel størrelsen var i fra 8 til 15 cm. Totalt ble det 27 stk som havnet i koidammen.
Det ble et fint skue blandt de store koiene. Nå er det bare å glede seg til å følge veksten utover vinteren.😃Vis vedlegget 15589Vis vedlegget 15590Vis vedlegget 15591Vis vedlegget 15592

Topp