tropex
+ Svar på tråd
Side 1 av 4
1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 33

Tråd: Trådalger

Junior Member
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Fosen, Sør-Trøndelag
    Meldinger
    18

Trådalger

Fikk i fjor høst en stor oppblomstring av trådalger i dammen, som er på ca 4000 l. Jeg har ikke hatt dette problemet før, men i fjor vår ga jeg for første gang vannliljene gjødsel, disse små, komprimerte "klokkene" fra Pondteam. Kan det ha en sammenheng? Dammen ble renset grundig i fjor høst, nå er isen gått, og jeg har et nettverk av trådalger igjen. Beste biologiske bekjempelse er..?

Super Moderator
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    EIDSVOLL
    Meldinger
    1,961
    Blogg innlegg
    1
    jeg hadde samme problem som deg i fjor helt sånn plutselig ,problemet mitt var rett og slett litt dårlige vannverdier,jeg hadde kun litt stein på bunnen så fikk fysisk fjernet de fleste av de var faktisk mest på duken på sidene,noe middel har jeg desverre ikke prøvd ,men det får du sikkert snart svar på fra noen som har prøvd et eller annet,bra vann verdier og mye andre planter vi vil ha i dammen tror jeg er det aller beste
    Sist endret av eidsvold1814; 18-04-2012 kl 12:29

Forhandler Øivind i Tropex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Sentrum av Tropex City.
    Meldinger
    1,012
    Sitat Opprinnelig postet av Carpe dam Vis post
    Fikk i fjor høst en stor oppblomstring av trådalger i dammen, som er på ca 4000 l. Jeg har ikke hatt dette problemet før, men i fjor vår ga jeg for første gang vannliljene gjødsel, disse små, komprimerte "klokkene" fra Pondteam. Kan det ha en sammenheng? Dammen ble renset grundig i fjor høst, nå er isen gått, og jeg har et nettverk av trådalger igjen. Beste biologiske bekjempelse er..?
    Jeg tror ikke næringskulene er årsaken.
    Årsaken til at tråalgene plutselig slår til er kombinasjon av overskudd næring og sol.
    Min erfaringe er at trådalger slår til vår og høst når ikke sumpplantene stjeler næringen.
    Er plantene ellers i god vekst ?

Det finnes en rekke trådalgemiddel i handel
    Vi har 3 typer som ikke er farlig for fisk, men er mest fornøyd med SK60 som bekjemper trådalger i 6 månder.

For å minnimere trådalgene er det lurt og annlegge en god sump . Helst med sumpplanter som dekker 30% av dammens overflate.

Junior Member
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Fosen, Sør-Trøndelag
    Meldinger
    18
    Jeg har renset opp sandfilteret, og fyllt på ny sand, og fikk satt i gang pumpa idag. Fint å vite at det fins et kjemisk middel man kan ty til, men prøver kjærringrådet med halm først. Tålmodighet er en dyd når det gjelder alger om våren, de fleste forsvinner av seg selv. Men i år var det særs ille.

Super Moderator
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    tønsberg
    Meldinger
    538
    Blogg innlegg
    2
    Hadde tråalger i fjord og brukte sk 60 Etter en uke var det borte

Forhandler Øivind i Tropex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Sentrum av Tropex City.
    Meldinger
    1,012
    Sitat Opprinnelig postet av Carpe dam Vis post
    Jeg har renset opp sandfilteret, og fyllt på ny sand, og fikk satt i gang pumpa idag. Fint å vite at det fins et kjemisk middel man kan ty til, men prøver kjærringrådet med halm først. Tålmodighet er en dyd når det gjelder alger om våren, de fleste forsvinner av seg selv. Men i år var det særs ille.
    Ja halm er et gammelt kjærringråd , Har prøvd dette selv for endel år siden.
    Jeg tror hovedårsaken til dette gamle kjærringrådet ligger i at halm etter tid forsurer vannet og du får en lav ph.
    Værken svevealger eller trådalger trives i lav pH. og etter en stund dør disse ut.
    Sant at du må være tolmodig her ja .-) .
    Men jeg vil nok råde deg til å teste vannet når algene forsvinner, da har ph tendens til å falle dramatisk.
    Dette takler plantene greit men har du fisk bør du teste vannkvaliteten,

Er du litt mer utolmodig kan du senke ph på et blunk med syre , da er du nødt til å ha syre evt ph- og kh+ samt KH og PH test så du ikke går på en kjempetabbe og dreper alt.

Super Moderator
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    EIDSVOLL
    Meldinger
    1,961
    Blogg innlegg
    1
    hva er kjerring rådet med halm,hvor mye osv?ligger det på en tråd ellers her?

Sitat Opprinnelig postet av eidsvold1814 Vis post
    hva er kjerring rådet med halm,hvor mye osv?ligger det på en tråd ellers her?
    http://www.ceh.ac.uk/sci_programmes/...ntrolalgae.pdf
    http://www.btny.purdue.edu/pubs/APM/APM-1-W.pdf

Betalende medlem
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Sauda, Rogaland
    Meldinger
    941
    Her frarådes å bruke halm.. http://havedammen.dk/content.67.0.0
    300 000 + liter Koidam.

Super Moderator
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    EIDSVOLL
    Meldinger
    1,961
    Blogg innlegg
    1
    Dette er vel bare en bekreftelse på at de fleste ting angående mye av et vi driver med av dammen og fiskehelsen har plusser og minuser for og komme til løsninger ,så må man bare finne den metoden man er mest komfortabel med og kan følge opp for at resultatet blir bra til slutt,men er jo dette som er spennende med denne hobbyen og,så utrolig mye intressant og lese og lære omhar lest linkene dere referer til,hehe
    Sist endret av eidsvold1814; 19-04-2012 kl 00:31

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine