+ Svar på tråd
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Hvilke Vannliljer har du i din Dam ?

Forhandler Øivind i Tropex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Sentrum av Tropex City.
    Meldinger
    1,554

Hvilke Vannliljer har du i din Dam ?

489.jpg

Det finnes flere hundre vannliljetyper og et titals sorter er vinterherdige i Norge.
    Hvilken type overvintrer du ?
    Hvor i Norge ?
    Hvilken dybde står den på ?
    Plantet i bunnlag,kurv eller plantebag ?
    Plantetips !
    Sist endret av Øivind i Tropex; 10-01-2010 kl 23:12

Betalende medlem
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    398
    Mine vannliljer overvintrer ute i dammen, hva de heter har jeg glemt ,, men de er fra Tropex og er vel 10 år+ gamle har 5 stk forskjellige , rød , gul og rosa. (tror de er av typen J.Brydon ,Attraction, J Tomocik den rosa tør jeg ikke tippe navn på ) Tror den som dere har bilde av over er en av typene .

De er plantet i sekk Ø 30cm og står på ca 40 cm dyp og kommer seg hver sommer =)..antall blomster og blader har variert mye gjennom årene , de står nok for grunt, vi får se om de ikke kommer dypere etterhvert da jeg er igang med ny dambygging.. (får håpe finanskrisa er over for meg også etterhvert ) =)

Kongsberg ( kaldt som f... ) .

Mvh

Rune S

Super Moderator Arne sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Aurskog ca 4 mil øst for Oslo
    Meldinger
    3,821
    Blogg innlegg
    1
    Jeg har Atraction, alba, en gul dvergvannlilje, Rose aray og tror det er en James brydon. Bor lca 4 mil øst for Oslo og er typisk østlandsk innlandsklima her.

Alle vannliljene har vært i dammen i ca 13-14 år. De var ynklige i starten da de var leftovers etter et års salg, og de minste og ynkligste som ingen ville ha sto derfor igjen. Men de klarte seg tross at de ble plantet sent på høsten og noen av dem relativt grunnt. De står på mellom 30-100cm dyp.
    De er plantet rett i bunnlaget, som består av ca 10cm natursingel. Hele bunnen er dekket med dette.

Dette er mitt favorittbilde av vannliljer i dammen min.

Betalende medlem Tommy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Knapstad Indre Østfold
    Meldinger
    885
    Blogg innlegg
    4
    Det var et skikkelig flott bilde Arne!!!
    Det å ikke kunne ha vannliljer er bakdelen med koidam

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Meldinger
    3,821
    Blogg innlegg
    1
    Det har gått bra hos meg :-) men det er ikke den beste løsningen.

Forhandler Øivind i Tropex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Sentrum av Tropex City.
    Meldinger
    1,554
    Sitat Opprinnelig postet av RuneSt Vis post
    Mine vannliljer overvintrer ute i dammen, hva de heter har jeg glemt ,, men de er fra Tropex og er vel 10 år+ gamle har 5 stk forskjellige , rød , gul og rosa. (tror de er av typen J.Brydon ,Attraction, J Tomocik den rosa tør jeg ikke tippe navn på ) Tror den som dere har bilde av over er en av typene .

De er plantet i sekk Ø 30cm og står på ca 40 cm dyp og kommer seg hver sommer =)..antall blomster og blader har variert mye gjennom årene , de står nok for grunt, vi får se om de ikke kommer dypere etterhvert da jeg er igang med ny dambygging.. (får håpe finanskrisa er over for meg også etterhvert ) =)

Kongsberg ( kaldt som f... ) .

Mvh

Rune S
    Hei Rune S !
    Ifølge fakt,program har du:
    Rød: Attraction og James Brydon
    Gul: Joey Tomocik
    Rosa: Holandia
    Hvit: Marlicea Albida

At Joey Tomocik klarer seg på Kongsberg er interessant.
    Gule er vistnok litt vriene.(Har fått flere tilbakemeldinger på det)
    Dette er etter min mening den flotteste gule.
    Bladene er klart spettete i fargen og blomstene er har sterk gulfarge, med litt spisse blomsterblader.

Betalende medlem
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    141
    Blogg innlegg
    4
    Sånn vil jeg ha helt nydelig Arne, hvor stor er dammen din ?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Meldinger
    3,821
    Blogg innlegg
    1
    Den er vel på ca 35-40000L. Skal prøve å legge ut flere bilder etterhvert :-)

Super Moderator tgreen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    2,809
    Her har vi Alba, Attraction, Joey Tomocik, En rosa jeg ikke husker navnet på + en Aurora.
    De store står på ca 100cm dypde og vokser som tusan. (Skal se om jeg finner noen bilder.
    Aurora vannliljen står på ca 40cm dybde. Denne har stått ute om vinteren nå 3 sesonger på rad uten problemer på denne dybden.
    Den ene Joey Tomocicen står i den ene koidammen nå i 7år og har overlevd diverse koi angrep.
    Alle er plantet i kurver med vanlig leire fra grunnen her.

Super Moderator tgreen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    2,809
    Legger ved noen bilder som jeg lovet av noen av vannliljene vi har her i gården.
    Som man kan se så vokser det bra i "Blomster dammen". Her må vi tynne ut ca en gang i uken, hvis ikke så vokser bladene over hverandre som det har en tendens til på bildene.
    Bildene er tatt i slutten av August i fjor sommer. På det meste var det over 20 blomster på liljene i blomsterdammen i fargene rød, gul og hvite.

I den minste dammen er det en gul lilje (Joey Tomocic) som står. Har på det meste hatt 8 blomster samtidig fra denne og den får stå i fred for koienes herjinger. Den har blitt litt gul på bladene på det ene bildet siden det var tatt så pass sent på sesongen.
    Vedlagte bilder

+ Svar på tråd

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine