Niigata
+ Svar på tråd
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 20
    Betalende medlem
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    16

Hvordan lage en dam for frosk og salamandere?

Hei

Jeg er så heldig at jeg har veeeeldig god plass i nærheten av der jeg har min "XXL-hagedam". Siden dammen ligger i skogen, virker det etter mitt hode ideelt til å annlegge en hagedam for frosk og salamandere. Jeg anntar at det er begge deler i den store dammen, men pga størrelsen er det vanskelig å vite sikkert.

Jeg vurderer derfor å lage en dam på 5-10mx5m og en ukjent dybde kun for naturens egene innbyggere samtidig som jeg tømmer den store dammen denne høsten. Da har jeg gravemaskin på plass uansett.

Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan den bør innredes, idiell dybde, planter, sirkulasjon, skygge/sol etc etc. Jeg har liten peil på denne delen av hobbyen, og har litt for lite tid til å utforske for mye på egenhånd.

Alle tips tas i mot med takk

Betalende medlem mbenjami sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    116
    Artig prosjekt Haab. Frosker/padder er blant de eldste gjenlevende skapninger. De har sett dinosaurer gå på land og utdø. Og trues nå faktisk selv med å dø ut. Hvis du leser litt rundt så er hver tredje art truet av utryddelse.

Tildels for at menneskene ødelegger habitatene og en forholdsvis nyoppdagget smittsom og ondartet sopp sykdom som heter Batrachochytrium Dendrobatidis. Denne angriper huden og dreper på veldig kort tid. En froskebestand som angripes av denne epidemien kan dø ut i løpet av måneder.

Her kan du lese mer om hvordan du lager en froske dam http://www.environment.gov.au/educat.../frogpond.html
    Sist endret av mbenjami; 30-07-2010 kl 13:44
    Vann i hagen.no
    KoiWiki.org

Betalende medlem
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    16
    Sitat Opprinnelig postet av mbenjami Vis post
    Artig prosjekt Haab. Frosker/padder er blant de eldste gjenlevende skapninger. De har sett dinosaurer gå på land og utdø. Og trues nå faktisk selv med å dø ut. Hvis du leser litt rundt så er hver tredje art truet av utryddelse.

Tildels for at menneskene ødelegger habitatene og en forholdsvis nyoppdagget smittsom og ondartet sopp sykdom som heter Batrachochytrium Dendrobatidis. Denne angriper huden og dreper på veldig kort tid. En froskebestand som angripes av denne epidemien kan dø ut i løpet av måneder.

Her kan du lese mer om hvordan du lager en froske dam http://www.environment.gov.au/educat.../frogpond.html
    Takk for informativ link. Mange gode tips

Betalende medlem
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    16
    Hei

er det noen som vet om det er mulig å lage et "amfibie-gjerde" rundt en dam? Vil helst ikke at alle innbyggerne i "natur-dammen" ved en feil lander i fiskedammen.

Er ikke sikker på hvor høyt en frosk klatrer, men om salamanderen ligner på Gekkoen er den god til å klatre... Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    116
    Vann i hagen.no
    KoiWiki.org

Betalende medlem
    Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    16
    Sitat Opprinnelig postet av mbenjami Vis post
    Det var noe slikt jeg tenkte på. Men vil det løse problemet med salamadere?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    116
    Nå er vel salamandere flinke klatrere. Men ville vel tro at hvis man lager en bøy øverst på gjerdet slik som på bildet at det burde stenge dem inne kanskje.

Vann i hagen.no
    KoiWiki.org

Betalende medlem
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Stokke, Vestfold
    Meldinger
    114
    Jeg vil vel heller tro at om diverse skapninger trives i dammen, så blir de der. Stenger du noen inne vil jo heller ikke nye og fler artigheter kunne komme seg inn.
    Arne har en kjempe fin naturdam, ta en prat med han. Der krydde det av salamander og frosker og alt annet jeg ikke vet hva heter:P

Super Moderator Fiskesmurf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Ullensaker
    Meldinger
    198
    Nå tror jeg du misforsto sammenhengen litt, Fiskedamen...hehe

Han skulle ikke stenge inne den dammen han skal ha frosk og Sala Mander i.
    Han skulle skjerme sin koidam inne fra å bli "invandert" av frosk og Sala Mander og la "amfibiedammen" være åpen for "fri ferdsel"...
    Sist endret av Fiskesmurf; 01-08-2010 kl 15:23
    Det er bedre å jobbe i hagen mens man tenker på Vår Herre,
    enn å sitte i kirken og tenke på at man skulle jobbet i hagen...

Betalende medlem
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Sande i Vestfold
    Meldinger
    3
    Den gang jeg etablerte dammen for noen år siden tok det 3 dager etter fylling før den første salamanderen gikk i pumpa. Nærmeste naturdam er 600m unna.

Hos meg holder amfibiene seg i sumpen med unntak av leken til frosken og paddene. Da lar de seg ikke stopp.

Vet ikke helt hvordan du skal 100% forhindre amfibiene å forflytte seg.

Når det gjelder overvintring er det viktig å ha vegitasjon rett over vannivået da de fleste vil gå i dvale i den råtnende vegitasjonen har jeg sett. De som forsøker seg på overvintring i dammen er normalt døde om det har vært en streng vinter. Ser ikke ut som om dybde har så mye og si, men at planter er viktig for mangfoldet i dammen og dertil mat for krypene.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine