Fiskene klør seg

Fondammen

Super Moderator
Har probemer med at noen av koiene klør seg :confused:kan ikke se noe på fiskene bør jeg tilsette salt ? Tempraturen er 11,5 grader eller skall jeg sette på mer luft . Hilsen Jørgen

Fiskesmurf

Da vi hadde dammen på hagemessa så vi også at fisken til Arne klødde seg en del.
Det ble tatt vannprøver og det viste seg at det var en ganske mye høyere PH i vannet der i forhold til hva fisken var vant til, og det ble vel da anntatt/fastslått at det var årsaken til at fisken klødde seg der.

Hvordan var fisken da den kom hjem igjen, Arne?

Administrator
Kløingen ga seg og jeg fant ingen parasitter på fiskene etter den messen. Det kan være vannkvaliteten og det kan være en parasitt.
Ta noen vannprøver. Se godt etter på hvite partier på fiskene. Ser du tynne blodårer i det hvite på fiskene?
Og hvordan klør de seg? Er det en doven bevegelse, eller energisk kløing som de gjerne gjør flere ganger etter hverandre med intense bevegelser. Kan du se om de klør seg på sidene eller om de prøver å treffe gjellene når de klør? Du har vel mulighet til å se fiskene fra siden i vinduet. Det kan være lurt å studere de litt nøye, man kan noen ganger "lese" på oppførselen hva som feiler dem.

Truls D

Det kan være at dem klør seg hvis verdiene i vannet forandrer seg også? som f.eks ved mye nedbør?
Har sett når jeg har kjøpt fisk også, så har dem klødd seg, og "puffa" luft, men dette er vel for at dem kommer i nytt vann? HAr gitt seg ganske med en gang..

Fondammen

Super Moderator
Var på zoo butiken i dag har ikke test set selv resultatet var ph-6,5-7 nitrit veldig bra og nitraten var helt perfekt .har satt på mer luft .Har sett inn i dammen i over 30min i dag og noen av koiene var 10cm fra glasset og de ser helt fine ut :D De tar bare en sving innom blomsterpota og ser nesten ikke som dem er nær .så ikke ut som dem klør så mye i dag :D va er best tempratur for fisken under 8 ? eler over 10 grader? Hilsen Jørgen

Administrator
Da er det nok bare litt irritasjon pga nytt vann eller synkende temp. Hva som er ideel temperatur finnes det sikkert mange meninger om. Problemet i Norge er en for lang vinter.. Ikke for lav temperatur. Jeg tror ikke koi har vondt av noen uker med 5-6 grader, men 6-7mnd er lenge uten mat!! Så forleng høsten og våren slik at de ikke blir gående under isen for lenge.
Det er jo derfor så mange opplever å miste koi på våren.. De er blitt så utmattet av den lange vinteren at immunforsvaret er på bunn. Dette var ikke noe fasitsvar, rett og slett fordi jeg ikke vet om det er noen som har fasiten..

JohnRichard

Kan du forklare litt mere Arne?

JohnRichard

Arne;3764 . 1. Se godt etter på hvite partier på fiskene. Ser du tynne blodårer i det hvite på fiskene?Hva betyr dette? 2.Og hvordan klør de seg? Foklar litt mere 3.Er det en doven bevegelse skrev:
Tenkte litt mere rundt det du skriver her.Hvis de klør seg ved gjelene betyr det gjellemark? Hvis de klør seg på siden,betyr det costia?

RuneSt

..

Kan prøve å bidra litt her ..

1) om man ser at fisken er "blodsprengt" dvs , man tydelig ser antydninger til fremehevede blodårerene på fisken , og dette er da enklest å se på steder hvor det finnes hvit på fisken. ,,, Normalt ser man kanskje ikke disse på fisken , og er derfor han også menere at du må kjenne dine fisk å se på forandringer på dem.

2) det kan ofte være 1 fisk som klør seg av og til ,, og dette betyr ikke nødvendigvis at noe er galt ..
Klør alle seg og blinker med siden mot bunn eller vegg eventuelt andre ting i kar/dam ,, er dette et tegn på at noe er galt.

det kan være 1) PH forandring , 2) ammoniakk , 3) andre kjemikalier 4) Parasitter.

om en fisk ofte klør seg kan det være irritasjon på dens gjeller , det behøver ikke være Parasitter men det kan være "kimen" til noe større , eller det kan være noe som får over av seg selv.

Litt vanskelig å se på hvordan den klør seg hvilke parasitter det dreier seg om , da de bygger på seg i forskjellige stadier om man lar det gå langt nok.

Fisk som til stadighet (vert minutt ) gnir og skubber seg v/ "blinking" er stor sjanse for at de har parasitter , men hvilken type det da dreier seg om er vanskelig å spå men mest sannsynlig ikke gjelleparasitter på det stadiet.

står fisk å gaper med utspilte gjeller ,, og liten appetitt ,, kanskje også hopping ,, er dette mest en indikasjon på gjelleparasitter.

Man bør ha i tankene at man aldri klarer å få en dam helt tom for parasitter , så faren for utbrudd er alltid til stede.

Når det er sagt ,Parasitter som nevnt over blir først et problem når de tar overhånd og de slår til når forholdene ligger til rette ,det kan begynne med små mengder av parasitter som , f,eks trico , costia ,, og om forholdene for fisken forverrees og fisken blir dårligere og dårligere også da i tilegg får en oppblomstring av dactogyrus/Gyro.

Det er derfor viktig å lære sine fisk å kjenne , lær deres vaner og uvaner, slik at en kan oppdage og ta ved roten eventuelt farlige utbrudd før det er for sent .

Det kan godt være en fisk velger å stå å sture i en krok en dag , ikke spise å gjemme seg bort, for så neste dag å oppføre seg normalt , det er nettop sånne ting man bør kjenne med sine fisk .

Rune S

Administrator
Ja Rune er veldig inne på det jeg tenkte på. Kan også føye til at min erfaring er at Costia gir apatiske fisker som ikke klør seg så mye. Dactolygurus (gjellemark, gillflukes) gir ekstrem kløe og hopping. Det kan se ut som om de prøver å klø på selve gjellene.
Gyrodactylus ( Flukes) gir kløing, men kanskje ikke så intens.
Det finnes utrolig mange slike småting man lærer seg etterhvert om fiskenes oppførsel.
Hvis feks filter og alt er innkjørt og alt er ok, men fiskenes apetitt blir dårligere, samtidig som de blir litt sky kan dette skyldes høy konsentrasjon av Nitrat.

Jeg er ikke enig med Rune i at det ikke er mulig å få en dam parasittfri. Det mener jeg går helt fint. Hvis man er nøye med nye fisk, og bruker karantene og holder utstyret adskilt fra andre dammer er det ingen grunn til at vi skal slite med dette.
Etter min mening er parasitter denne hobbyens værste svøpe, for å si det på en litt svulstig måte.

Parasitter kommer ikke inn via drikkevann og fugler slik noen tror. Det kan komme inn via måker, hvis du bor like ved et ferskvann og måkene flyr frem og tilbake mellom din dam og det vannet.
Men selv da ville det vært litt av en tilfeldighet om måken skulle klare å få med seg en parasitt. Parasitter er relativt sjeldne i naturen. Dvs de finnes på fisker, men i et lavt antall, og pr liter vann vil antallet være ekstremt lavt, og da er sjansen liten for at en slik skal sitte på "din" måke.
Hvis en måke har spist en fisk vil ikke parasitten overleve gjennom magen til fuglen i følge en parasittolog jeg har snakket med om smittefare fra dammer og ut i naturen.

Parasitter er også årsaken til mange bakterieangrep. Fiskenes hud er, som vår veldig flink til å beskytte seg mot bakterier ved en tett barriære og et slimlag. Når parasitter angriper irriteres huden og små sår som parasittene lager vil gjøre bakterienes inntog mye enklere. Så det som til slutt tar livet av en fisk som blir hardt angrepet av parasitter, er nok bakteriene. Men bakterier vil det derimot være helt umulig å bli kvitt i dammen uten å drepe alt annet liv. Fordi både vi og fisker er fullstendig avhengig av bakterier for å leve.

Sist redigert:

ragnar

Satte ut mine i dammen i går. Ph 6.5, nitrit 0, og amonium 0. Det er 11 gr i vannet. Nå ser jeg fisken klør seg på siden, og jeg måler ph som er 5.5-6...
Strakstiltak: Jeg prøver å hente biomediet i brakka ( vintertanken ) og ser an til i morgen..

eidsvold1814

ph på 5,5-6 er i allefall for lavt,en del vanntester viser riktigst rundt 20grader,vet ikke om det gjelder for ph og men,litt rart,sjekk kh

bert

PH på 5,5 kan være dødlig få opp ph , så vil fisken slutte å klø seg, bikarbonat øker ph raskt.

ragnar

I går kveld, måler Ph 7.5, fisken har sluttet å klø seg :) spiser bra. Filter er nok ikke helt oppe å går..

tgreen

Administrator
Ja alt er mye enklere når filtrene begynner å fungere;).
Det å drive å kjøre inn filtre med fisk etc. i dammen er noe forb. styr og egentlig noe ordentli skit.
Men det er jo fort glemt når alt er oppe å gå og i balanse.

Flott annlegg og dam du har laget deg:D.

eidsvold1814

godt å høre det da:)selv om væromslaget og lavere tempraturer setter filtret litt på lavgir igjen😐testsett er en veldig fornuftig investering,ikke bare er det en nødvendighet for best mulig fiskehelse,men syns faktisk personlig det veldig interessant dette å lære/skjønne hvordan vann er og oppfører seg i forskjellige settinger,heldigvis ser det ut til at tempraturene øker igjen fra midten av neste uke og i helgen:)