Dam treff høst 2017

Øivind i Tropex

Hvor finner jeg oversikten over hagedam treff ?
Det var vel noe hos Stein Dag i August og i min hage i September, men finner ikke igjen dato :)

KirstenK

Kasserer
Jeg måtte lete litt etter datoer som har hoppet ut på det nye forumet..
Det første damtreffet nå er hos Stein Dag i Oslo, 19.08.2017, og
Høsttreffet er hos deg, søndag 24/9- 2017 .

Torild

[QUOTE="Torild, post: 31540, Hei. Hvis dere har lyst til å komme å se den nye dammen vår på Vikersund er dere hjertelig velkommen:). Alltid gøy å skravle med likesinnede;). Dammen har vi laget etter god hjelp fra Øyvind på Tropex. Men vi trenger fortsatt innspill og råd fra garvede hagedam eiere. :D. Bilde er tatt i mai.20170610_093118.jpg

tgreen

Administrator
Ja dette så virkelig flott ut Torild:):cool:.
Hva slags filtrering er det du har på denne da?

Torild

Ja dette så virkelig flott ut Torild:):cool:.
Hva slags filtrering er det du har på denne da?
Vannet går fra dammen via bunndren til et sivefilter , derfra via pumpe gjennom uv-filter og opp i en stor sumpdam.Den er 70cm dyp og fylt med elvegrus. Litt for lite planter i denne foreløpig. Derfra renner vannet ned i en bred bekk med flere avsatser. Her er det også elvegrus.Bekken renner så ut i dammen. Ved påfyll av dammen bruker vi vann fra en elv like ved.
Vannet er krystallklart men har bra med algevekst. Dette er tydelig veldig bra for all yngelen vår. Regner med at når planter får vokset til i sump og i vannkanten så vil dette avta. Det er jo bare første sesong:D
Fiskene ser i allefall ut til å trives.

Administrator
Veldig fin dam, og her er veldig mye gjort riktig :) Bare ikke deng alt for mye fisk oppi. En dam filtrert med sumpfilter blir veldig bra hvis ikke filtret belastes for mye.
Lite fisk og la plantene vokse så tenker jeg algeproblemet blir mindre neste år.