Da er vi igang

Fiskedamen

Nå som snøen er borte og sola skinner så er det ingen vits i å vente. Gravemaskinen er godt i gang og vi planlegger dam.
For øyeblikket ser det ut som om dammen blir 11*11 m. hvor dyp den blir kommer an på fjellet :/

Planen er å bygge en sump som skal fungere som hoved filter. Vi skal ha to "forfiltere" som skiller ut pøss osv. " uv lys skal vi også ha.
Hvordan vi skal få plassert alt dette i forhold til dam og sump er ikke helt avklart enda. For sumpen bli ganske nære dammen med en bekk i mellom (forhåpentligvis)
Det er vanskelig å se for seg alle mulighetene i hodet slik som terrenget er nå. Så da graver vi og fyller på litt her og der :p

Ved siden av dammen vil det bli et "hus" med boblebad og bar. Dammen skal gå litt inn i dette huset slik at man kan titte på fisken under tak også ;)

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder i løpet av dagen.. :)

Administrator
Høres ut som et spennende prosjekt. Har dere tenkt på hvordan dere gjør rent sumpfiltret? Det trengs å gjøres skikkelig rent fra tid til annen, avhengig av belastning.

Fiskedamen

Ja. Er planlagt å kunne rense det. Jeg har ikke allverdens med det tekniske og gjøre, jeg har mere ansvar for fisken, vannkvalitet og planter. Byggingen og planene rundt det har jeg ikke mest greie på. Og ettersom Frank fortsatt er ute å graver så får jeg ikke spurt hva alle planene er. Blir nok mere detaljert etter hvert :D
Nå ser det du som at i stede for at dammen går inn til boblebadet, så lager vi en platting på andre siden av dammen med en slags "brygge". Hehe. planene endrer seg hele tiden, så blir spennende og se hvordan det blir til slutt.
Synd det tar så lang tid å få alt i orden. Jeg vil jo gjerne ha fisken ut en tur denne sommeren.

Tommy

Høres spennende ut:)
Gleder oss til å se bilder av prosjektet deres!

Dette med sumpfilter har jeg liten erfaring med, men kunne godt tenkt meg å prøve.

her blir dammen

her blir sumpen

der gravemaskina står blir det boblebadhus:D

Sist redigert av en moderator:

Fiskedamen

Vi skal fylle på slik at sumpen blir høyere enn fjellet. Får å få fall slik at man evt kan lage en bekk. :)

Tommy

Ser kjempefint ut dette:)
Bare husk at når det deiser 8 fulle personer oppi boblebadet så renner det over:)
Pass på at alt det vannet ikke renner rett i dammen.

Prater av erfaring her:eek:

Sist redigert:

haha. Ja det skal vi passe på :p
Nå er det gravd slik at det er ca 2 meter dypt og rimelig stort. Syns jeg i hvertfall:p
Bilder kommer etterhvert

tgreen

Administrator
Dette høres ut som et bra prosjekt.
Skal bli innteresant å følge med og bilder er et must.

Fiskedamen

etter mye graving var det ihvertfall dypt nok.

Ting kan ikke alltid gå lekende lett. Etter mange tømte lass var ikke grusen samarbeidsvillig noe lenger, så lastebilen ble sittende fast :p

tgreen

Administrator
Dette ser veldig bra ut ja.
Ser ut til å bli en ganske stor og dyp dam. Skal bli gøy å følge med videre.

Vidar-Alexander

Ser bra ut. :) Har dere noen skisser/tegninger på opplegget?
Hvis ikke, så kan det være smart, å tenke ut de fleste løsninger på rør systemene o.l. før dere kommer for langt. På en stor og bra dam, blir det fort mange rør-sløyfer.. ;)

Administrator
Veldig enig med det Vidar skriver her.. Nå kjenner ikke jeg dere og deres bakgrunn, men hvis dere ikke har laget slike damanlegg før er det og lurt å ta med en "rådgiver" som har litt erfaring med dammer. Veldig fort gjort å glemme noe, eller dimmensjonere ting feil.. Og med den størrelsen det blir på dette anlegget er det lurt å gjøre det riktig første gangen :)

Fiskedamen

Vi har ikke noe erfaring med dambygging i denne strl. Vi hadde en "liten" pytt før. Som vi tenkte at var litt for lite. Så i stedet for å måtte utvide og utvide, prøver vi nå og lage det så stort og så bra som vi ønsker med en gang.
Vi har pratet med flere dameiere og søkt råd, så har vi hatt en lang samtale med øyvind i tropex i fjor en gang og tenker oss tilbake til han i morgen.
Vi leser stadig bøker og søker på internett. I tillegg er vi så heldige at det fins slike forum man kan spørre om råd.
Tegninger og skisser skal lages og alt skal planlegges nøye før man setter i gang med for mye. Kun gravingen vi kan gjøre "helt på egenhånd" :p

Administrator
Ok.. Høres ut som om dere har kontroll da ja :)
Legg gjerne ut skisser og slikt her og :) Skal dere isolere noe med tanke på overvintring?

Fiskedamen

Nå var vi hos øyvind i går og fikk masse hjelp til planlegging. SÅ fremover går det nok unna:) Foreløpig er skissene tegnet for hånd på et ark og uten scanner forblir de der. Men kan se om ikke jeg får lagd en på dataen en dag også.
Gleder meg skikkelig til ting kan begynne å ta form. Har så veldig lyst til å få fisken ut snart!!! Men snart er vel litt opptimistisk :p
Dammen blir 2,80 på det dypeste. Så vi håper det holder, med tanke på vinteren. Blir noe isolering rundt rørene. Men ikke noe spesielt i dammen.

Administrator
Det bør holde i massevis. Hvis dere har mulighet til å isolere den øverste delen av dammen. Dvs sette slike 5cm vannfaste isoporplater rundt kanten vil dere få veldig god effekt av jordvarmen. Det er dette området hvor kulden kommer inn fra siden. Under dette fryser det svært sjelden. Platene er 120 x 60cm, og jeg ville satt de stående.

Fiskedamen

Det er stort sett fjell som vil være under duken. Og på den ene siden hvor det ikke er fjell skal det mures opp en kant. Får man isolert da?