PDA

Vis full versjon : Vannverdier og medisinering

Arne
03-02-2010, 12:33
Jeg stiller et spørsmål her som jeg har lurt på noen ganger. Har sendt noen mailer og til såkalte guruer og vetrinærer, men ikke fått noe vettug svar enda. Det er noen medisiner som ikke skal brukes i for bløtt vann.
Jeg har selv erfart at å tro at dette er tull kan koste dyrt.
Har mistet noen koi og gullfisk pga dette. Noen medisiner er slik selv om det ikke står noe på forpakningen.
Har man under 3-4 i KH og 4-5 i GH bør man være ekstremt varsom, og øke hardheten i vannet før man medisinerer.
Spørsmålet mitt er om noen vet hvorfor det er slik.. Noen medisiner blir rett og slett giftige, mens andre ser det ut som om virkningen økes slik at fiskenes hud omtrent "brennes" av.

Tommy
03-02-2010, 15:37
Fluke Tabs work well in waters where the Kh is less than 170ppm. Above that the poison is bound by the water and becomes ineffective. Attempts at double and triple dosing in high Kh waters results in killing the flukes AND the fish.

MS-222: Tricaine Methanesulfonate. This can be fairly tricky at first so practice is important. Using a gram scale measure out two grams of MS-222 and two grams of baking soda. MS-222 MUST be buffered. Without the buffer, the Ph of the water to be used will drop as far as 3.3! That is ACID. In a matter of a few minutes the gills will be compromised and after several more minutes the fish skin and gills may be permanently damaged.

Hentet fra Koiphen: http://www.koiphen.com/forums/showthread.php?t=42809

Arne
03-02-2010, 22:08
Ok.. Så noen medisiner er altså motsatt også, at de ikke funker i for hardt vann. Men hvorfor er det slik?

Vidar-Alexander
03-02-2010, 22:09
Har vel litt med den kjemiske samensetningen og hvordan forskjellige baser reagerer med forskjellige vannverdier. Altså mer eller mindre ren kjemi. :)

Øivind i Tropex
03-02-2010, 22:13
Har du syk fisk må du ha topp vann for å kunne medisinere.
Ofte er det nettopp pga vannklaliteten at fisken har fått et sykdomsutbrudd også :-)

Temperaturen i vannet er jo viktig.
Jeg medisinerer aldri i vann under 15-16 grader.
Tipper 18-22 er ideelt.

Arne
03-02-2010, 22:19
Ja det er nok ren kjemi som ligger til grunn. Men det er ikke så mange av disse medisinene som er spes basiske eller syre, etter hva jeg skjønner. Feks vet jeg at formalin som er mye brukt i oppdrettsnæringen kan drepe fisk hvis KH er lav.. Og dette kunne det vært litt interesant å visst hvorfor det er slik..