PDA

Vis full versjon : Høsttreff 27/08-2011 . Sarpsborg.

RuneSt
20-08-2011, 20:33
Hei Alle sammen, beklager sent varsel og utsending av invitasjon til Årets Høstreff. (egen mail med samme opplysninger vil komme til de vi kan finne email (Betalende medlemmer)adressen til )

Vi er så heldige at vi har fått Tove Bohlin og Vidar Steen å stille Deres dam og hage for årets Høstreff.
dette vil foregå allerede neste Lørdag 27/08-2011. Og vi er velkommen fra klokken 1300.

Vi håper at det blir finvær , og garanterer at dette kommer til å bli kjempehyggelig samvær for alle hagedaminterreserte.

Adressen for denne dagen vil være Navestadveien 41 , 1738 Borgenhaug. (Nær E6 Sarpsborg)

Vegbeskrivelse lenger ned i denne melding.

Veibeskrivelse til Navestadveien 41, 1738 Borgenhaugen :

Kommer du E 6 nordfra ta avkjøring 5 etter Sandesund bro,
til rundkjøring. Ta til venstre mot Sarpsborg syd, kjør 1,6 km.
Ta til venstre inn Navestadvn, første hus høyre hånd.

Kommer du fra indre gjennom Rakkestad.
Kjør mot Sarpsborg sentrum til du får Hafslund hovedgaard
på venstre hånd. Ta til venstre i rundkjøring mot Fredrikstad
kjør ca 1 km. Ta til venstre inn Navestadveien, første hus høyre hånd.

Velkommen til høsttreff - !!

På vegne av styret i Norsk Hagedamforening

Rune Stolen

NB -- etter å ha sendt ut mail til email adresser jeg fant på betalende medlemmer - er det en del mail som har blitt returnert ulevert.

tgreen
22-08-2011, 03:36
Viktig å nevne at dette egentlig er for betalende medlemmer.

Er man ikke betalende medlem og vil gjerne komme på treffet, så kan man møte opp og betale kontingent der og da.

Er man usikker på om man vil bli medlem eller ikke, men likevel vil komme på treffet. Så tar vi en engangs inngang sum på 50,-kr.

KirstenK
26-08-2011, 19:40
Skal bøtte ned i morgen, ta med paraply;)

Øivind i Tropex
26-08-2011, 20:49
Spiller ingen rolle med regn vel.
Jeg kommer med Eldar, Tategoien min på 1 måned.

Hos Tove og Vidar vet jeg det er bygget ny koidam med gassgulv i terassen.
Denne gleder jeg meg til å se..

Masse av årets koiyngel er det der også.

Sees!

Badat
26-08-2011, 22:19
Det fins ikke dårlig vær, bare dårlig klær.

KirstenK
26-08-2011, 22:25
Gleder meg til å se alle tategoi`ene;) Jeg er klar for litt vær..

JohnRichard
26-08-2011, 23:28
Gleder meg til hagedamtreff i morgen:)

JohnRichard
27-08-2011, 19:39
Takk til værtskapet i dag, det var ett veldig hyggelig treff i dag. Takk til dere andre som var der og, lærte noe nytt i dag og:)Takk til Tropex gutta for film,men min samboer var ikke helt klar for og bruke 2 timer på og se på film om Niigata:(Så den får jeg se alene:eviltongue:

Ulrik
28-08-2011, 08:03
Det hadde vært spennende å få se bilder fra Høsttreffet. Det var jo ikke alle som fikk anledning til å delta. Jeg ligger på Lovisenberg med nyskiftet kne, men er klar til vårmøtet hvis det ikke er for langt unna!

Øivind i Tropex
28-08-2011, 10:15
Takk for flott omvisning av hus og hage.

Ante meg at denne tomten med koidam,hagedammener og alt rennende vann overgikk det meste av hva jeg har sett i norske hager.
Jeg har jo sett litt bilder fra dere under bygging, men var ikke klar over disse 3 vinduene i koidammen.

Jeg vet broderen tok noen bilder så vi får håpe han kan spandere noen i tråden.

KirstenK
28-08-2011, 11:18
Jeg har noen bilder jeg og, men jeg pleier å klare meg med mobilen å ta bilder med. Innen dagen er omme..:rolleyes:

KirstenK
28-08-2011, 20:26
Da legger jeg ut noen bilder fra Høst-treffet i Sarpsborg. Det blir såpass mange bilder at jeg må dele det i 3..
Første man ser når man kommer dit, er tre hvinduer midt i hverandaen, med nyskjerrige forolsvis store Koi i.. Og akkurat hvinduene klarte jeg å glemme å ta bilde av, er det noen som har et bilde?
I hverandaen så er det i gulvet en dam med glass over, liggende på en metall ramme.. Litt over halve dammen på 16000liter er det glass over. .. Og eieren av dammen, ser vi på bilde nr 3.

KirstenK
28-08-2011, 21:00
Her er hagedammen, med 30-40 Koi i, blant annet vekstfiskene fra i år, ser ut som de har bra vekst:) Fra den øverste lille dammen på fjerde bilde, renner det en grunn bekk. Igjennom hele hagen, under bro, og under stier.. Fint plantet i vannkanten med steiner rundt.. Yngel fra i fjor, er i en kasse, avskjært av en ibc-container, og et lite akvariumsfilter. Alt tyder på en masse planlegging og mye jobb..:D:

KirstenK
28-08-2011, 21:32
Hagen er helt fantastisk, med trapper, broer, bekk som går igjennom alt, så gjennomført. Her er det vært mye jobbing. Paret Tove Bohlin og Vidar Steen, kjøpte huset for 5 år siden. Det var et gammelt hus, med et villniss av en tomt.. Det har tydelig vis vært en stor jobb med å få bort alt jord, for å fram fjellet bak. Vidar som jobber med betong, det forklarer en del vel;) Og slik det ble, så gjennomført, og vakkert, med en stor ørn som står på toppen av eiendommer og ser utover det hele.Bilde 4 viser fruen i huset Tove, som stelte i stand med vaffler, sjokoladekake, brus, og tilogmed pølser;);) Den sjokoladekaken var deilig..:rolleyes: Det var vel omtrent 15 st fra Norsk hagedam forening som var innom. Kunne kanskje vært flere, men litt regn stopper ikke de fleste;)

eidsvold1814
28-08-2011, 21:54
for og komme med litt kritikk som ganske ny medlem,så burde det være en selfølge at ledelsen i denne foreningen ordnet med fotografering ved treff osv så vi andre som ikke hadde muligheten til og komme kan få se hva vi gikk glipp

eidsvold1814
28-08-2011, 21:59
ser jo at det kommer bilder ,men virker litt tilfeldig om noen har giddet

eidsvold1814
28-08-2011, 22:15
og litt dårlig oppmøte av medlemmer har vel ganske mye med litt dårlig planlegging og kort frist når datoen ble bestemt

Øivind i Tropex
28-08-2011, 22:52
for og komme med litt kritikk som ganske ny medlem,så burde det være en selfølge at ledelsen i denne foreningen ordnet med fotografering ved treff osv så vi andre som ikke hadde muligheten til og komme kan få se hva vi gikk glipp

Nå sitter ikke jeg i styret, men vil forsvare styre litt Eidsvold.
Kirsten,Thore og John Ricard møtte fra styret. Kirsten skulle ta bilder, det gjorde hun også.
Nå var det riktig nok flere med kamera, så alle andre som har lyst kan selvfølgelig legge ut de også.

Nå ble dette høsttreffet litt sent planlagt og annonsert. men jeg er ikke så sikker på at dette er grunnen til så få oppmøtte.
Dette tror jeg skyldes det dårlige været som var spådd, Vi fikk oppholds vær da :o
Jeg tror annonseringen var beskjeden med kun bilde av den lille hagedammen. Men da fikk jo oppmøtte en kjempeoveraskelse, her var det også avansert koidam til 1000 :) .

Fiskesmurf
28-08-2011, 22:56
Kan bare snakke for meg selv...men jeg var ikke med fordi jeg ikke kunne....
Hadde ikke kunnet selv om dette var varslet lenger tid i forveien.

Jeg ser kun på det som en bonus at noen har tatt bilder...og tar det ikke som en selvfølge.
Om jeg fikk vite at dette var verdt turen, etter et treff og ikke hadde sett bilder, ville jeg prøvd å ta meg turen ved neste korsveg.

Øivind i Tropex
28-08-2011, 23:46
På disse treffene eller åpenhage, gjøres ofte avtaler om besøk hos hverandre i etterkant.

Tove og Vidar har deltatt både på vårmøte og høstmøte tidligere, Jeg vet dere vil se dem igjen.
Så da er det bare å dukke opp på neste møte og avtale med de .

Jeg mener det var totalt 15 personer på høstmøte.
Desverre var det ingen "nye" medlemmer som tok turen, disse kommer til våren vel ?
6 oppmøtte var relativt erfarene og har holdt koi i 15-20 år.
5 av oss hadde faktisk også vært i Niigata og plukket koi.

Det blir mye koi,koi og koidam i denne foreningen.
Forumet blir det medlemene gjør det til .
Jeg oppfordrer derfor dere med interesse for liten hagedam,vannplanter,bekk, gullfisk,salamander, frosk etc. å komme på banen.

KirstenK
29-08-2011, 03:56
Det kan være mye som foregår etter at jeg har sovnet om kvelden:o..
Vi pleier å sørge for å ta bilder når foreningen har treff, er ute på tur og lignende, og det er alltid noen som knipser omkring seg på treffene.. Men det er ingen spesielle som får "jobben" med å gjøre det. Det kommer helt sikkert flere bilder også, jeg har flere igjen. Jeg har ikke fått lagt ut allt jeg har fra turen noen av medlemmene hadde til Koi-showet i Arcen heller, for Youtube nekter foreløpig å motta filmenene mine."Litt tilfeldig om noen gidder", er vel litt å ta i..:)
Dette treffet var litt kjapt planlagt og tatt på sparket, men vi skal være glade for at Tove og Vidar var så hyggelige å ville ha oss der.. ;);)

ser jo at det kommer bilder ,men virker litt tilfeldig om noen har giddet

Bengt M
29-08-2011, 10:31
Meningen var at jeg skulle ta turen til dette høsttreffet og samtidig betale for og bli betalende medlem.
Men har ikke hvert i form i det siste så får heller sattse på vårtreffet.
Er det noen som har tatt på seg å ha vårtreff?

SteinDag
29-08-2011, 11:40
Noen kan - noen kan ikke. Uansett hvordan det blir varslet. Høsttreffet ble flott til tross for at det var varslet skybrudd, men så ble været brukbart allikevel. Det viktigste er at koi-folk treffes. Noen kjenner du godt fra før, andre er nye med nye erfaringer. Jeg lærte en god del denne gang. Vertskapet var veldig hyggelige og fortalte om det imponerende anlegget i timevis. Mat og drikke under tak var det også sørget for. Kirsten har lagt ut bilder, så da slipper jeg å lære igjen hvordan jeg gjør det.

Vi trenger flere slike treff. De behøver ikke å være så organiserte, det viktigste er å treffes. Det er den aller beste måten å lære mye, se alternative løsninger på koi-holdet, og den klart beste måten å få inspirasjon til å drive videre. Flere burde besøke hverandre, mern noe av det som hindrer det er alle de "hemmelige" navnene. Det hadde vært mye lettere å holde kontakt hvis man hadde virkelige navn, gjerne med adresser, telerfonnummere og mailadresser. (men her kommer vel datatilsynet inn). Så kunne vi hatt en tråd (eller hva det heter) der vi kunne opplyse om når det passer best for besøk.

KirstenK
29-08-2011, 13:02
Du kan da legge ut bilder, SteinDag?
Det kan være en ide å lage en egen "avdeling" på forumet, som bare betalende medlemmene kan se.. Der kan vi kanskje legge ut en sånn liste, men det må være frivillig.. Problemet til noen er vel også tjuveriene av Koi og utstyr som har vært. Da er det noen ganger greit at i alle vet hvor du bor..

tove & vidar
29-08-2011, 13:27
Du kan da legge ut bilder, SteinDag?
Det kan være en ide å lage en egen "avdeling" på forumet, som bare betalende medlemmene kan se.. Der kan vi kanskje legge ut en sånn liste, men det må være frivillig.. Problemet til noen er vel også tjuveriene av Koi og utstyr som har vært. Da er det noen ganger greit at i alle vet hvor du bor..

Hei alle sammen.Dersom det er noen som ikke fikk vært her på treffet
så er det bare å ringe oss. Vi er stort sett hjemme hver helg.
Bare hyggelig å få besøk av koifolk. Tlf 90881066 / 90135214

tgreen
29-08-2011, 14:02
Må bare takke Tove og Vidar for et sabla flott treff. Lærte mye og det er et must nesten å se denne hagen med alle dammene og steinen som er brukt der. Det er ikke få timer som er lagt ned her. Det er sikkert.

Synd at det ikke var flere som kunne ta turen innom, men vi får ta det igjen.

KirstenK
29-08-2011, 16:24
Det har kommet inn forslag til hvor vi skal ha vår-treff... Må også da tenke på at eventuellt vekst-fisker bør gå i karantene på samme stedet. Slik det ble i år, ble mye jobb for de som skulle pakke og måle 80 (82?) fisker, og frakte de laangt..:)

Fiskesmurf
29-08-2011, 18:00
Jeg har jo sagt meg villig til å ha et treff her hos meg.

Hadde jo en viss plan om at det skulle vært noe i år, men alt tar lenger tid enn man tror og planlegger.

Et treff her hos meg vil gi et mye bedre utbyttte til neste år da planter og "infrastrukturen" har kommet seg bedre.

Om det i såfall skulle vært et vårtreff her, og det forutsetter dette med karantene osv, må jeg ha hjelp med utstyr, for det har jeg ikke til dette.

Jeg synes at slike treff ikke behøver å være så omfattende planlagt o.s.v...
Anntagelig er det lettere å få folk til å stille sin dam til disp. for treff/dambesøk om det ikke stilles så store krav til organisering.

Jeg er medlem i Ullensaker hagelag og der tar de mange hagevandringer på sparket med få dagers forvarsel....og det funker bra det.

Det er fult mulig å føre inn navn, adresse og telefonnummer i profilen sin her på forumet.
Det er opp til alle og en hver å gjøre dette, og det er skjelden å se noen som gjor det, synes jeg.
Mest sansynlig lar folk være for de vil selv styre litt over hvor "lett tilgjengelig de vil være.
Kirsten nevner et poeng "sporing av vedkommende og deres hage/dam for å utføre tyverier...." og dette kan nok for mange være en av grunnene til å være litt anonym.

Noen vet kanskje ikke heller hvordan man lagger inn sine personalia i sin brukerprofil.

Jeg tror også at du skal være litt forsiktigere med å kritisere de som sitter i styret for den jobben de utfører... Det de gjør, gjør de faktisk frivillig i sin fritid.
Om folk viser for stor missnøye til den jobben de gjør, kan motargumentet fort bli...meld deg inn i styret selv, og gjør jobben bedre selv...

eidsvold1814
29-08-2011, 20:37
Bare så det er sagt,jeg er veldig positiv til hagedamforening,og alle hyggelige og hjelpsomme mennesker man treffer som fersking i hagedam verden,prøver bare og komme med konstruktiv kritikk for og gjøre denne forening enda bedre og ting som gjør at vi kan nå enda flere,som medlem har man vel lov til det uten at man skal møtes med meld deg inn i styret sjøl og gjør en bedre jobb sjøl,ikke har jeg påstått at styret gjør en elendig jobb heller,og med at litt bedre varsel planlegging,så øker det vel sjansen for at folk som bor lengre unna enn oss,kan planlegge en tur på et treff,og kanskje få med seg noe annet i tilegg,så man kanskje ikke bare må reise 50mil en vei for noen timers kjempehyggelig treff ,regner med vi har medlemmer spredd utover norges land,men nå har jeg lyst til og avslutte dette med og si at jeg gleder meg til neste treff og at jeg får kommet,håper fortsatt jeg er velkommen hos hagedam eiere,og eventuelle medlems møter,hehe

Fiskesmurf
29-08-2011, 22:10
Jeg sa ikke at det var min mening det jeg skrev, men jeg har selv jobbet mye innenfor klubb og foreningsdrift, og vet at ikke alle er like mottagelig for kritikk av det som blir gjort på frivillig basis pr. fritid.
Derfor kan det være lurt å bruke en så diplomatisk og ydmyk tone som mulig om man skal "kritisere" gi "positiv kritikk".
Ikke alltid like lett å se at det er ment som positiv kritikk når man får det skrevet i tekst uten tonefall og ansiktsutrykk...

Var heller ikke ment som krass kritikk mot din kritikk, men som et hint...så du selv ikke risikerer å gjøre deg upopulær...

tgreen
29-08-2011, 22:40
Synes Eidsvold1814 ikke var så veldig krass jeg da. Litt kritikk må vi da tåle. Er enig med ham i at vi kanskje kunne lagt ut noen flere bilder da, men det kommer nok flere etter hvert. Det var en del som hadde med seg kamera. Pleier selv å ta det med, men det ble litt hastig på Lørdag, så det glemte jeg dessverre. Å ha en "fast" kamera mann/kvinne er vel ikke helt enkelt på slike treff tror jeg, siden det er så forskjellig hvem som kan og ikke. Men det er bestandig noen som tar bilder uannsett er min erfaring fra slike treff. Vi er jo fortsatt en nystartet forening så ting kan forbedres.
Og forresten Eidsvold1814 hjertlig velkommen hit til foreningen, og håper vi kan se deg på noen kommende treff etter hvert.

Til fiskesmurf.
Hvis du skal ha vårtreffet hos deg, så kan vi ha vekst konkurranse fiskene gående i karantene her i Porsgrunn hvis vi skal ha det til neste år da (Må vel egentlig det, når man ser interessen for slike konkurranser.). Er litt kortere til deg enn til Hamar herfra:cool::D, så da går det å pakke dem her slik det ble gjort i år uten at en behøver å stå så tidlig opp:p:cool:. Fikk da også GOD hjelp i år da.

Fiskesmurf
30-08-2011, 15:55
Det får vi i såfall komme tilbake til når dere i styret føler at dere må begynne planlegging rundt det.

eidsvold1814
30-08-2011, 21:58
tar jeg feil eller var det du og øivind jeg drakk en kopp kaffe sammen med hos øivind,kjøpte med et par store fra kjeller karet hans?+ at jeg fikk litt tips om sykdom og oppførsel på fisk,
uansett jeg dukker nok opp på treff ja garantert,hvis jeg ikke drukner i min egen dam laget i år mens jeg koser meg med og se på fiskene,mange fine bilder etterhvert her ja,gikk glipp av noe denne gangen det har jeg forstått

VI SES

tgreen
31-08-2011, 00:04
Stemmer det ja. Takk for sist foresten.

Vi sees ja.

tgreen
31-08-2011, 00:05
Det får vi i såfall komme tilbake til når dere i styret føler at dere må begynne planlegging rundt det.

Ja vi får gjøre det. Er vel litt tidlig enda ja.