Vis full versjon : Oppdrett av Koi
philippinene
15-01-2010, 08:59
Hei er ny i forumet og kunne trenge innfo om oppdrett av koi er det noen som kunne vere behjelpelig med dette hadde det hvert fint
Hva tenker du å begynne med da? Kun litt for hobby, eller litt større skala for å selge. Og er det en spes type koi du vil satse på eller litt random kvalitet/farger.
Må spørre litt først for å få litt mer "kjøtt på bena" før man kan gi noen fornuftige svar :-)
Vi kan jo si litt generelt om lek hos koi.
Først og fremst så må man ha fisk som er kjønnsmodne. Noen sier at det er alderen som bestemmer om de er kjønnsmodne, og noen mener det er størrelsen. Min erfaring tilsier at hunnene bør passere 30cm.
Leken begynner ofte på vårparten når temperaturen stiger til rundt 20 grader, men man kan ha lek flere ganger i løpet av sommeren.
Lek i dammen er en voldsom affære hvor hannene forfølger hunnen og dytter henne mot land, steiner og mot hverandre. Man ser ofte skader og sår på fiskene etter en lek. Noen sier at hannene presser på hunnens mage for å løsne eggene.
På bildet under ser dere leken i full gang:)
Eggene blir lagt på planter,dam duk, steiner osv. Etter at hunnen har lagt eggene vil hannene kjempe om å være først ute å befrukte dem. Dersom du ønsker å beholde eggene bør du legge ut noe materiale som de kan legge eggene i og som du kan ta ut av dammen så snart leken er ferdig. Dette er på grunn av at de spiser eggene så snart de er lagt.
En voksen hue kan legge flere hundre tusen egg, og etter endt lek vil du se skum på overflaten, og kjenne skikkelig fiskelukt. Det er viktig å sjekke vannverdier etter endt lek.
Bildet under viser egg fra leken. Eggene som er ubefruktede vil snart bli hvite og fulle av sopp. Eggene som er befruktet og friske er nesten gjennomsiktige.
Eggene klekkes i løpet 3-7 dager avhengig av temperatur. Jo høyere temperatur jo fortere klekkes de.
Bildene under viser eggene, og nyklekket yngel.
Det er ganske greit å få fram yngel av koi, men et eget fag om du skal produsere fisk av show kvalitet.
Det å fore opp yngelen på best mulig måte kan sikkert Arne mer om enn meg:)
Ellers kan du se hvordan Japanerne gjør det: http://www.clarkekoi.com/Videos/Clarke%20Koi%20Ponds%20inc.%20-%20Sakai%20Farm.wmv
Videoen er hentet fra http://www.clarkekoi.com
OBS veldig stor fil!
Men ikke prøv å stryk eggene ut av en Koi som ikke er leksklar. Du ser de venter helt til leken er i gang før de stryker hua, og feil her kan få dødelige følger for fisken.
Anbefaler alle hobby drettere å la dem ordne det selv:)
philippinene
17-01-2010, 23:28
Hei Arne
I forste omgang for hobby men kjekt og vist storre skala ogsa da jeg har bade dammer og plass til dette nar det gjelder type sa er det vell litt blanding til a begynne med er ikke sa oppe og gar de forskjellige typene enda har du noe materiell om dette taes det i mot med takk Bor pa philippinene og tempraturen er gjenomsnitt 26-27 grader kanskje noe kaldere i dammen pga at jeg henter vann i fra en bronn og bytter ofte en stor del av vannet
philippinene
17-01-2010, 23:45
Hei Tommy
Takker for svaret ditt Har hatt dammen i drift i ca 10 mnd men ikke merket noe til noe lek enda fiskene jeg har er 30-35 cm store i forskjellige farger og en kan tydelig se hvilken fisk som er hunner og haner hunnene er skikkelige breie og jeg ville tro at disse er fulle av rogn jeg bor pa philippinene sa vann tempraturen ligger pa ca 30-35 grader hele tiden gjennom aret dammen som jeg har er ikke egnet for oppdrett da jeg ogsa har mye annen type fisk her sa jeg tenker pa og lage en annen dam for dette formal hvor stor plass trenger jeg for oppdrett av koi er det noen typer dammer el lignende som er bedre egnet en andre??
Mener og ha lest at hunner og hanner skal skilles i en periode for sa og settes sammen igjen for lek vet du noe om dette?? i sa tilfelle hvor lang tid er det da snakk om Ps legger ved ett bilde av dammen
Hilsen Philippinene
Hvis du har mange fisk i dammen sammen med koi, har de kanskje lekt uten at du vet det. Koi leker ofte grytidlig på morgenen og egg er jo snacks for alle fisker.
Det ser ut til at du har en formell dam uten noe særlig planter, og da kan de la være å leke fordi de ikke finner et egnet sted. Så det første du må ha er en dam de kan leke i. Dette trenger ikke være stort 2,5 x 2,5m er vel anbegalt minstemål.
I denne må du plassere noe de kan leke i. Kraftige flyteplanter med store røtter er bra. Ellers bruker vi ofte granbar i Norge. Det finnes også gytemopper å få kjøpt. Dette får du kanskje kjøpt der du bor?
Se på denne linken (http://www.google.no/search?hl=no&source=hp&q=spawning+mop&meta=&aq=0&oq=spawning) kanskje finner du noen ideer til hva du kan bruke.
I denne dammen må du sette em stor fin hunn og to hanner du vil bruke. Det beste er å bruke 3 stk med relativ like tegninger. Dvs tre kohaku eller tre showa sammen. Da vil du få mest mulig likt avkom.
I en kohaku lek vil feks 1/3 av ungene være hvite 1/3 være røde og 1/3 være kohaku.
Når fiskene har lekt begynner jo jobben. Hvis du ikke har hatt koiyngel før ville jeg bare brukte denne leksdammen og prøvd å fore opp noen yngel der. Dvs du må fjerne store mengder med yngel når de har klekt ellers blir det alt for mange i den lille dammen.
Men lar du det være igjen ca 500stk er det en overkommlig jobb.
Jeg vet ikke hvordan tilgangen på smådyr er i naturen rundt deg, men jeg klekker artemia for å fore yngelen de første 14 dagene. Etter det går jeg over til mikropellets og dafnier.
Hvis du har tilgang på en naturlig "mudpond" er dette bedre. Men da må du først tørke den ut eller bruke en nyutgravd, for ellers vil det vrimle av rovinnsektlarver som gladelig spiser yngel.
Her vil det bli masse naturlig mat for yngelen og foringen blir mye lettere.
Får man koi til å leke når vannet er 30 til 35 grader?
Temp som blir nevnt er 26-27 grader eller litt kaldere, og da tror jeg det bør gå. Uten at jeg har noen som helst erfaring med dette selvfølgelig
Litt stille om oppdrett på forumet her nå. Dette er etter min mening noe av det mest spennende man kan holde på med innenfor hobbyen vår synes jeg. Ja det er masse jobb hvis man skal få frem fler enn noen få, men skikkelig morsomt å se yngel utvikle seg fra knappt synlige til svære rugger på flere kg.
Legger ut noen bilder jeg har tatt fra fjorårets yngel.
Har solgt noen få, men disse jeg har tatt bilder av her beholder jeg til neste år.
Klikk på bildene for større versjon
13cm liten Sanke
16cm sanke
13cm Shiro utsuri
15cm Hi utsuri
17cm Sanke
Har mange flere bilder hvis noen synes det er gøy å se på norskoppdrettet koi. Ikke vet jeg hva som intresserer, men jeg vil gjerne se hvis noen har egetoppdrett de kan vise frem.
Fiskedamen
20-07-2010, 07:38
Jeg syns det er veldig morro å se. Kan nok hende vi prøver oss på litt oppdrett etterhvert også. Har liksom blitt bitt av basillen her føler jeg og da må vi jo prøve oss på det meste:P
Da setter vi inn noen fler :-) Ja prøv på litt oppdrett, det er gøy! Men ikke prøv å fore opp 1000 det første året.
Ta feks 100 yngel og prøv å få disse til å vokse, kanskje blir det 10 fine koi ut av det. Prøver man på 1000 første året havner man som regel med 100 stk dvergkoi, som har deformasjoner og dårlig helse.
En liten sanke, håper på bedre vekst nå fremover
Kan dette bli en Showa tro, det har såvidt begynt å komme frem litt hvitt, så håper :-)
Kan det bli en morsom Shiro utsuri tro? 17cm og vokser så det suser.
Muligens en Showa dette og? 17cm og vokser bra.
En litt mindre, men ganske bra tegninger.
Denne her er etter min mening veldig spennende. Litt grøtete, men intense farger og fin kropp. Håper fargene samler seg litt mer.
15cm og "ung og lovende" :-)
Gleder meg som en unge til å se hva som skjer med fargene på noen av disse.. Som denne feks.
Dette var noen av de jeg har tenkt å overvintre til neste år.
Skal sortere mer en av de første dagene, og er nødt til å selge noen desverre. Har ikke plass til alle :-(
Fiskedamen
20-07-2010, 09:40
Er disse noen av de mange som gikk i de to karrene?
Ja, og de som jeg hadde med på møtet som var til salgs. De har bare vokst litt :-)
Fiskedamen
20-07-2010, 11:17
hehe. ja da har de jo vokst ganske mye.. :D Kan forresten koi forspise seg? Kan man gi de for mye mat?
Vidar-Alexander
20-07-2010, 11:48
Hadde opptelling i yngelkaret på 4000 liter for et par dager siden. Sluttet å telle når jeg passerte 200. Anslår at det er ca 300-350 yngel. Fikk bare berget noen egg fra årets lek, siden dette skjedde når jeg var på jobb. Når jeg kom hjem hadde de spist myyyye egg.
Men synes at 2-300 er et passelig antall, for å kunne få litt kvalitet.
De er nå ca 1 mnd gamle, og mellom 1,5-3 cm. Ser det er noen med sort i, men de fleste er fortsatt gule. Pleier å være mye kohaku i kullene her. :)
Har sett 3 stk, med mangler/feil. Mangler et øye, og feil å ryggrad. Dette vil jeg luke ut når jeg tar de inn for vinteren om ca 2 mnd.
Sleng ut noen bilder da VA :-)
Vidar-Alexander
20-07-2010, 17:10
Regner mer enn kamera tåler om dagen. Men skal knipse litt så snart været tilater. Skal lage en oppdatering fra hagen med det samme.
KirstenK
24-07-2010, 23:40
Jeg har sett noe på mine Israelske Koi, trodde kanskje dette ville rette seg ettervert, men ser ikke slik ut. Jeg bare lurte på om dette var vanlig? Her er bilde av 2 Iraelske Koi, og 2 Japanske, se på brystfinnene, på de Israelske er de kantete, og de Japanske er de runde, ovale.. Er kanske helt vanlige med Israelske....?
Nå ble bildene liggende: Israelsk, Japansk, Japansk, og Israelsk..
Er nok mer en indikasjon på kjønn yngre koi har hanner gjerne spisse finner og sterkere farger, Israel fisk har gjerne noe mer utstående øyne og etter min erfaring mye mer ujevn vekst fra indv til indv, noe lengre finner, men ingen ting er absolutt bare enkelte indikasjoner.:o
KirstenK
25-07-2010, 11:53
GinRin`en er nok kanske en han, men den oransje er helt ulogisk, vokser ujevnt, mere trillrund. Bildet av Doitsu`en er fra juni, har ingen nyere, men den har veldig trekantede finner enda, men finnene er ikke store, de henger liksom ikke med på veksten av resten av fisken.
Vidar-Alexander
17-09-2010, 15:33
Har slitt med totalhavari på pc'n i sommer. Nå er ting snart som det skal. Så her kommer hvertfall ett forsinket bilde....
KirstenK
17-09-2010, 19:50
Søte små bebisser..:cool:
Vidar-Alexander
17-09-2010, 20:57
Ja, ikke sant. :)
Har hatt litt frafall i løpet av sommeren, men det er nok fortsatt noen hundre koi igjen. De flytter inn nå i løpet av de nærmeste ukene.
I dammen min har det også kommet en del yngel. Jeg har ikke gjort noe for å få dem til å overleve eller vokse. Kjøpte 2 fisk av bertil og de lekte med en gang de kom i dammen. Dette var også noe vi trodde da Bertil ikke har noe de kan leke i. Tenkte ikkeno mer over lekingen, før jeg plutselig en dag såg fler tusen yngel rundt om på steinene i solsteika. Disse har vokst bra, og begynnte å fore dem med synkefor etter ei stund. Driver nå å fanger dem inn for å prøve å få dem til å vokse mer i vinter og få luket ut de som har potensiale. Det er mye naturfarget koi, samt noe med farger. de største er oppi 6cm nå. Har ikke brukt gytemopp eller noe i dammen, og yngelen har gått der til nå. Alt har skjedd "naturlig"
Var det to kohakuer som lekte?
Var to Sanke som lekte, men var jo med no andre hanner også. en kohaku og en doitsu matsuba bla.
Litt rart hvis noen er blitt naturfarget. De er ikke bare mørke/sorte da? Det kan jo bli sanke eller showa?
Naturfarget koi (magoi) er lys brun og ikke svart som liten. Jeg har noen bilder av slike naturfargede karper på siden min. Gå inn på http://mellumgaard.no/tips/ og klikk på "oppdrett" linken på venstre side.
Der ser du fargen på naturfarget yngel.
Kanskje det gitt. de er vel sorte mange av dem. sorte og lysere under. mange med gult hode og hvit/sort kropp. noen helt hvite også. er noen som er brune, eller brungule.. kanskje jeg ikke skal "gi opp" alle de mørke som er igjen i dammen da, og heller prøve å få inn alt, for å se på utviklingen. Har ikke drevet med dette før. Har heller ikke planlagt det, men når det er kommet så må jeg jo prøve å få til noe av det :) morro å se på utviklingen
Har vært inne på sida di og sett litt nå, og det er nok som du sier. det er ikke mange naturfargede av mine yngel. Det er også noen som har begynt å få brune flekker her også. så kanskje de blir med rødt :) blir spennende å følge med på .. Så nå skal jeg ut å prøve å fange inn resten av de som er igjen i dammen.. for som jeg nevnte over her, med sort/mørk oppå og med lysere under er sånn som den du holder i hånda.. De som er blitt størst at meg nå har nok muligheter for å bli store, da dem er brede bak ved halerot..
Vidar-Alexander
06-10-2010, 11:59
Har tatt inn i underkant av 300 stk, skal sortere og dele de opp i større kar. :)
Ser ut som om det har vært med minst en kohaku i denne leken? Kan bli mye rødt her trur eg..
JohnRichard
09-02-2011, 02:38
Leser så øye blir stort og våt her,er det noe miste mål på str og liter på basseng/dam for om koiene skal gå i lek?
Leser så øye blir stort og våt her,er det noe miste mål på str og liter på basseng/dam for om koiene skal gå i lek?
Har hatt lek i en av innedammene her i gården. Den er på 4500liter volum og innvendige mål er 3.35m x 1.35m x 1.00m.
Det som nok er viktig er at dammen har en hvis dybde (vanskelig å si hvor dyp, men helst over en meter).
Tempraturen er også viktig. Har hatt lek ned i 18grader C, men de fleste gangene så har tempen hvert rundt eller over 20grader C. Hannene kan leke første gang ved 2års alderen, mens huene normalt er 3år første gang de er i lek.
KirstenK
22-05-2011, 13:35
Noen som vil prøve å finne ut vilken kjønn fiskene våre er?
Det var noen på Vårmøte i går som var interresert i hvordan man ser forskjell på han og hun på Koi:)
Den beste metoden er nok å snu fisken opp-den, og se på analåpningen.
Det er tydelig at hunnens åpning skal se ut som en T..
Hanens analåpning är rund, mens hunnens har en "flat" bakdel, som en linje som går tvers over.
Bildet nr 3 har jeg lånt av emges.se
De 2 første har jeg hatt så lenge at jeg vet ikke hvor de kommer fra..
http://www.emges.se/koihistoria.html
Bilde1: hunn, bilde2: hann, og bilde 3: han/hunn
kastokke
09-06-2011, 15:31
:cool:En morsom hendelse:
Sist lørdag lekte 3 stk nisai (2-år)Kohaku hoe og kohaku og ki-utsuri han. Skyndte meg å legge ut gytebørste og i går klekte en en god del egg , vanskelig å telle men det er foreløpig mye yngel. Forer dem med hjuldyr og nyklekt artemia.
Foreldrene er imidlertid ikke mer enn 34-35cm og kjøpt i mars i Japan av Tropex-gutta.
Hadde ikke ventet noe før til neste år.
Vanskelig å forhindre dette, vet ikke om det er en belastning at koien yngler for tidlig?
Vanligvis vil en hunn som leker få en ganske redusert vekst, pga at det meste går med til å produsere egg.
Hvis man vil forhindre koi fra å leke kan du feks ha de i en dam hvor de ikke finner noe naturlig sted å gyte.
I mitt kar i drivhuset med rette vegger og god strøm i vannet har jeg aldri observert noe lek, eller tendenser til lek.
De har rett og slett ikke noe sted å leke.
:cool:En morsom hendelse:
Sist lørdag lekte 3 stk nisai (2-år)Kohaku hoe og kohaku og ki-utsuri han. Skyndte meg å legge ut gytebørste og i går klekte en en god del egg , vanskelig å telle men det er foreløpig mye yngel. Forer dem med hjuldyr og nyklekt artemia.
Foreldrene er imidlertid ikke mer enn 34-35cm og kjøpt i mars i Japan av Tropex-gutta.
Hadde ikke ventet noe før til neste år.
Vanskelig å forhindre dette, vet ikke om det er en belastning at koien yngler for tidlig?
Gratulerer så mye med yngel. Jeg går og venter på at det skal skje hos meg en vakker dag.
Jeg fant en god del skummer på vann en gang men la ikke merke til det. Var det lek, det får jeg aldri vite nå. Men det kommer nok igjen. Jeg vet ikke hvordan er det med koi som yngler tidlig siden jeg har hatt dem i bare 1 år. Men på Tropheus, som er en ciklide fra Tanganyikasjøen, så vet jeg at når de yngler i et års alder blir de ikke særlig store i størrelse. Det er logisk med tanken på det Arne skrev: "Vanligvis vil en hunn som leker få en ganske redusert vekst, pga at det meste går med til å produsere egg".
kastokke
10-06-2011, 14:35
:)Takk for svar begge to. Skal bygge en kum i kjelleren etterhvert, slik at det er mulig å både overvintre, og skille ut de hoene som er "hissig på grøten" i for tidlig alder.
Mvh
Geir
Da er de største fiskene her i gården i gang med lekingen. Satte ut de 7 største fra årets import i den store dammen for 2 dager siden. Dette fikk hormonene i sving ser det ut som?
Det er de to store hun kohakuene fra Torazo sm er midtpunktet, spesielt den NIDAN kohakuen som er den største. Målte den til ca 62cm for 2dager siden.
Legger ved noen bilder som viser showet. er ganske voldsomt dette. Spesielt når fiskene er rundt/over 60cm i størrelse.
kastokke
11-06-2011, 10:50
:p Kjempefine bilder, her blir det noen millioner egg. Ser ingen leks-substrat (seks-kost som Tom, Aquaworld, kaller det). Så det blir snadder å beite på!
Mvh
Geir
Her er noen flere bilder av spettakelet.
Mye løse plante rester og et vann som lukter skikkelig fisk:mad::eviltongue:.
Må nok passe litt på vannparametrene nå tenker jeg. Lett å få MYE nitrit etter en slik lek med så pass store fisk som dette.
:p Kjmpefine bilder, her blir det noen millioner egg. Ser ingen leks-substrat (seks-kost som Tom, Aquaworld, kaller det). Så det blir snadder å beite på!
Mvh
Geir
Har bevist ikke lagt ut noen gytemopp i år. men til neste år så er det ikke umulig at det blir å prøve seg på oppdrett, da under mer kontrollerte former med bare kohakuer eller showaer f.eks.
Har tatt en del grass fulle med egg og lagt oppe i en IBC beholder. Skal bli artig å se hva det blir til:cool:.
For noe kjempe fisk du har da Thore.
Ble det masse egg eller har det gått til frokost?
For noe kjempe fisk du har da Thore.
Ble det masse egg eller har det gått til frokost?
Takk for det Badat.
Noen egg har jeg tatt vare på for å se hva det blir, men det meste har nok gått til frokost ja.
Vidar-Alexander
11-06-2011, 23:08
Her jages det i dammen i kveld. De største hannene driver og "maser" på to hunner. Så regner med at det er full gyting i morgen tidlig. :)
Det var gyting i salgskaret for noen dager siden, men det ble bare mat til de andre.
masse jaging på den største Showa hunnen her i gården til morran. oppi ibc kontaineren...... tok bare en tur ned og mata litt så ble det avbrudd :p
Jeg fant noe muggent egg i sumpene her på Grefsen. Skal endre på kanten rundt hele dammen slik at det blir en strippe med grunne områder for lek. Må nok plante flere gress lignende planter også.
Vidar-Alexander
13-06-2011, 21:50
Viktig at det ikke finnes skarpe steiner/røtter e.l. i vannet langs kanten hvor koien leker. Dette gir fort stygge sår som lett infiseres.
Koilek er nemlig ingen dans på roser, det går temmelig hardt for seg.
Takk for råd, Vidar A. Jeg skal bare ha rundesteiner og gressplanter der så det går nok bra. Er 20 cm bra dybde for dette formål? Minus steiner i bunn så blir det ca. 10-15 cm igjen med vann.
SteinDag
14-06-2011, 10:20
I år ble det lek i dammen mens jeg var borte. Ser det på at plantene er i uorden (de er veldig glad i røttene på irisene), dessuten er hunnene slankere, og fiskene er mer interessert i å finne egg inne i mellom plantene, enn å spise pellets. I år var dessuten Clarity-skummeren på plass, og det skummet noe alldeles voldsomt. Det betyr mye næring i vannet så det er viktig å passe på vannkvaliteten.
KirstenK
14-06-2011, 11:26
Det var svært som fiskene legger egg rundt om i landet nå for tiden;) Kanskje det blir noe hos meg og etterhvert:D
Vidar-Alexander
14-06-2011, 12:54
Takk for råd, Vidar A. Jeg skal bare ha rundesteiner og gressplanter der så det går nok bra. Er 20 cm bra dybde for dette formål? Minus steiner i bunn så blir det ca. 10-15 cm igjen med vann.
Koien er oftest 3 år eller mer, når de gyter/leker. I den alderen er det ikke uvanlig at de kan være 40-50 cm. Og så stor koi er også veldig tykke. Så 10-15 cm dybde er vel i grenseland, om ikke for grundt.
Hos meg går de ikke inn på grunnen for å gyte, men gyter i planter/mopper langs vannkanten der det er dypt.
Koileken er såpass voldelig at hunnfisken kan bli dyttet langt opp over land ved gyting. Og det ender ofte i sår/skader, om det er for grundt eller steinete osv.
SteinDag
14-06-2011, 20:15
Siden jeg nå bare prøver å få sendt et bilde, så er det altså denne gjengen som har lekt før jeg var på plass
KirstenK
14-06-2011, 20:21
Nydelig bilde;) Veldig klart vann:)
SteinDag
14-06-2011, 20:29
Oppglødd av telefonisk hjelp fra Kirsten blir det et bilde til av mine koi selv om det er på litt feil sted
KirstenK
14-06-2011, 21:20
Hei SteinDag:)
Kan ordne din egen tråd;) Hva vil du at den skal hete?
Oppglødd av telefonisk hjelp fra Kirsten blir det et bilde til av mine koi selv om det er på litt feil sted
Wow.. så flotte koi du har da SteinDag. Jeg må avlegge en tur til deg snart jeg da. Hørte fra EspenS at du også er med i vekst konkurransen i år.
Koien er oftest 3 år eller mer, når de gyter/leker. I den alderen er det ikke uvanlig at de kan være 40-50 cm. Og så stor koi er også veldig tykke. Så 10-15 cm dybde er vel i grenseland, om ikke for grundt.
Hos meg går de ikke inn på grunnen for å gyte, men gyter i planter/mopper langs vannkanten der det er dypt.
Koileken er såpass voldelig at hunnfisken kan bli dyttet langt opp over land ved gyting. Og det ender ofte i sår/skader, om det er for grundt eller steinete osv.
Takk igjen, Vidar. Da tar jeg litt mer i slik at det blir dypere rundt kanten og satser på at mine koi blir 40-50 cm store.
Da er Artemia klekkingen i gang her. Kan se noen hundre yngel i IBC beholderen.
Ser ut som de fleste av dem er gule. Er ikke tvil om at det har hvert kohakuer i leken her ja.
Skal bli artig å se hva det blir til:cool:;):D.
Vil mange yngel få samme tydelige møntre på kroppen som forelderne sine eller har japanere en hemmelig oppskrift for å få det til?
SteinDag
17-06-2011, 11:52
Japanerne er mestere i å ha ekstremt god stamfisk. Disse foreldrene er ikke med i konkurranser. Har foreldrene stabile gener er det større muligheter for at ungene arver dem. Så kommer det som er vitenskapen, og som det tar år å lære, men som er det aller morsomste: cullingen. Det vil si utplukkingen av yngel. Med hundretusenvis av yngel, kan ikke alle fores opp. (De forkastete blir forøvrig sluppet ut i vassdragene i Niigata! og der er det en del morsomt å se. Det synes også hegrene som jeg aldri har sett i så stort antall.) Det å kune se hvordan yngelen vil utvikle seg, er en kunst, og utvelgelsene skjer flere ganger. Det aller mest imponerende er at de vet hvordan fisk som ikke ser så bra ut, kan bli vinnere etter noen år. (Sånn som den stygge andungen). Det som ikke er så morsomt er en smule plastisk kirurgi for å forbedre utseendet. Som å få en penere rød kant mot det hvite, eller fjerne shimis (små svarte flekker) på en kohaku.
Det er også slik at 2 gode kohakuer ikke nødvendigvis gir godt avkom. Når de velger ut avelsfisk er det etter prøve å feile metoden også. Hvis et par gir dårlig avkom lar de ikke disse leke sammen flere ganger. Men hvis et par gir gode yngel, blir disse brukt mange ganger. Så de bruker både sin erfaring og prøve å feile metoden for å få best mulig resultat.
De lever selvfølgelig av penger slik som oss, og prøver selvfølgelig hele tiden å få bedre og bedre stamfisk. For på denne måten å øke % satsen som vil bli verdifulle salgsfisk.
Tror ikke dere at japanere i tillegg til kunstig plastisk kirurgi som Dag nevnte her:
...som ikke er så morsomt er en smule plastisk kirurgi for å forbedre utseendet. Som å få en penere rød kant mot det hvite, eller fjerne shimis (små svarte flekker) på en kohaku.
bruker også kjemisk fargestoff gjennom innsprøyting og fargestoff i mat?
Ikke gjennom innsprøyting nei.. Noen bruker nok litt fargeforsterkende stoffer i foret, men det meste av dette er nok naturlige fargeemner. Tror de er litt redde for ryktet sitt.
Husk de aller fleste er småbønder som lever av ryktet de har blant oppkjøpere.
Vidar-Alexander
17-06-2011, 23:14
Noen varianter (uten at jeg husker hvilke) oppstår dessuten kun gjennom kryssning av to forskjellige varianter av foreldrene.
Det vil si at to foreldre av en variant, ikke gir avkom av samme variant. Kansje noen andre som vet hvilken variant dette var.
Noen varianter (uten at jeg husker hvilke) oppstår dessuten kun gjennom kryssning av to forskjellige varianter av foreldrene.
Det vil si at to foreldre av en variant, ikke gir avkom av samme variant. Kansje noen andre som vet hvilken variant dette var.
Showa dukket første gang opp i 1927 mellom en kryssning av Ki Utsuri og Kohaku, men da under navnet Showa-Ara.
En annen gruppe som er krysning mellom to forskjellige typer er Komoro varientene som er en krysning av Asagi og Kohaku.
En annen variant av denne krysning er Goshiki. Av Komoro variantene har vi Ai Gomoro, Sumi Goromo og Budo Goromo.
Ochibashigure stammer fra krysning mellom Soragoi og Kohaku.
Midorigoi er en kryssning av en han av Yamabuki Ogon og en Shusui hun.
Det er disse typene som jeg vet stammer fra andre typer fisk, men det er sikkert flere.
Det er jo en del av de metalliske typene som sikkert kan spores tilbake fra hvilke type disse er krysset frem av.
Må nok korrigere anntallet yngel i IBC beholdern ja.
Er nok et sted mellom 1 og 2 tusen yngel. Alle er nå frittsvømmende og eter Artemia og knust for som bare rakkern.
Skal bli artig å se hva det blir ut av disse. De fleste er gule. Har sett bare noen få sorte.
JohnRichard
19-06-2011, 13:27
Du må legge ut masse bilder når det begynner og skje ting
Du må legge ut masse bilder når det begynner og skje ting
Å jada. Bilder kommer etter hvert.
Må nok korrigere anntallet yngel i IBC beholdern ja.
Er nok et sted mellom 1 og 2 tusen yngel. Alle er nå frittsvømmende og eter Artemia og knust for som bare rakkern.
Skal bli artig å se hva det blir ut av disse. De fleste er gule. Har sett bare noen få sorte.
Da er det på tide du annonserer etter forvert da Thore.
Ja det må nok kanskje til det Badat;):cool::rolleyes:.
Neida, blir beinhard "Culling" her tenker jeg.
Legger ut noen bilder fra IBC beholdern. Kanskje litt vanskelig å se på noen av dem, men det er MANGE små gule streker oppi der.
Vidar-Alexander
19-06-2011, 15:22
Se der ja.
Regner med at pumpa oppi der ikke er i drift nå... ;)
Se der ja.
Regner med at pumpa oppi der ikke er i drift nå... ;)
Jo da pumpa er i drift den. Har faktisk enda ikke sett noen i filteret. Virker som de klarer å holde seg unna den.
Jo da pumpa er i drift den. Har faktisk enda ikke sett noen i filteret. Virker som de klarer å holde seg unna den.
Du får spørre madamen pent om å få en brukt strømpe til å pakke innsugger inn.
Da har jeg flyttet ut yngel fra IBC beholderen i garasjen til en liten dam ute på ca 2000liter.
Ynglene er vel ca en 3 til 4cm nå i snitt. Dette er av leken jeg hadde i mai i år. Ser at det er mye kohaku her ja:):cool:.
Skal bli artig å følge dem videre. Det er fortsatt noen som må sorteres ut (åpne gjeller og andre feil og missdannelser).
Legger ved noen bilder fra flyttingen i dag. Til vintern får jeg ta dem i akvariet i stua tenker jeg. Hvis ikke så kan andre få dem hvis det er interesse for det. Noen ville Roy ha slik jeg forsto det.:)
Legger ved noen bilder av det jeg har igjen av yngelen fra i våres. De har blitt nå fra 3cm på de minste til ca 5rcm på de største. Er en god mix, men det er mye rødt og hvitt da:rolleyes::D.
Kunne hvert noe bedre bilder da:mad::rolleyes::p:eviltongue:.
Artige småtasser dette her.. Tipper at noen av disse kan bli riktig så fine. Et par av kohakuene ser jo lovende ut alt synes jeg:D
Ja det er en del lovende der. Den på bilde 3 har for øyeblikket en veldig fin Tancho flekk i panna. Også er den en av de største av disse ynglene (ca 5cm). Håper den beholder den slik den ser ut nå:rolleyes::eek:.
Da kan jo legge ut noen bilder tatt for noen minutter siden i 720liters akvariet i stua.
Dette er yngel fra årets lek. Dette er av de samme som jeg har lagt ut her tidligere.
De er litt forskjellig i størrelse. varierer fra ca 4cm opp til en 8-9cm for de største. Synes det er et par/tre stykker som kan bli bra her og har bra pottensiale.
Et lite bildet av en del av gjengen i karet. Går ca 30stk som jeg har igjen av leken i våres.
En lovende kohaku på ca 5cm i lengde nå.
En chagoi lignende koi midt på bildet.
En litt ubestemmelig type, men kan se ut som om det kan bli en Hi asagi. Time will show!
En Tancho kohaku med en ikke så altfor gal fasong på flekken.
En ny lovende Kohaku på ca 8cm lengde nå.
Et nytt gruppe bildet.
Og til slutt et bildet av den største Benigoien som nå er på ca 9cms lengde. Er en 5-6stk av disse i forskjellige størrelser. Dette er den største av dem.
Var noen fine der Tgreen sp likte jeg den øverste kohakuen og benigoien:D
Ja synes de er fine selv. Den Maruten kohakuen er vel kanskje den fineste av alle synes jeg selv også. Den er ganske mere rød enn det som synes på bildet. (Er litt dårlig lys i dette karet siden det bare er 2 av totalt 4 lysrør som er i drift.)
Benigoien er som sagt en av flere. Er et par av de mindre som er dypere i fargen enn den på bildet.
Skal uannsett bli artig å se åssen de utvikler seg videre:cool::D.
Ja det blir spennende å se hva som skjer med disse fremover :-) Når man ser hvordan fiskene vokser, selv når man forer de godt i høy temperatur, da må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk til fisk som påstås å være fra årets lek, og blir solgt som 25cm på høsten.. Særlig etter at jeg fikk vite at de oftes lar fiskene leke i mai mnd :-)
Noen selger fisk på våren på opp mot 30cm som skal være ettåringer... Skeptisk ja :-D
Hva tror du om det tgreen?
Håper du beholder noen av disse slik at vi får se hvordan de utvikler seg.
Ja det blir spennende å se hva som skjer med disse fremover :-) Når man ser hvordan fiskene vokser, selv når man forer de godt i høy temperatur, da må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk til fisk som påstås å være fra årets lek, og blir solgt som 25cm på høsten.. Særlig etter at jeg fikk vite at de oftes lar fiskene leke i mai mnd :-)
Noen selger fisk på våren på opp mot 30cm som skal være ettåringer... Skeptisk ja :-D
Hva tror du om det tgreen?
Håper du beholder noen av disse slik at vi får se hvordan de utvikler seg.
Ja er VELDIG skeptisk til dette. Disse fiskene jeg har her nå har gått nesten hele tiden i vann varmere enn 20grader med masse mat og forholdsvis god vannkvalitet og likevel så har de ikke vokst "mere" enn det de har gjort til nå.
Min erfaring er at det tar litt tid å få dem opp til en 4-5cm, men derfra begynner de å vokse ganske fort. Virker som det har med det at når de har kommet opp i den størrelsen så klarer de å få i seg mer og mer mat bla.
Nei det å klare 25cm på en tre/fire måneder er jeg skeptisk til ja, men umulig?
Kommer til å beholde noen av dem i hvert fall til sommeren 2013 tenker jeg. Skal bli artig som sagt å se utviklingen:):cool:.
Den raskeste veksten jeg har sett på mine er noen få av magoi/Showa ene mine som ble 14cm før vinteren kom.. Men de gikk i drivhus og "vasset" i for. Jeg regnet ut en gjennomsnittsvekst på 1,4mm pr døgn fra klekking og til høsten.
For meg virker dette enormt fort, og jeg synes det ville vært rart hvis noen vokser dobbelt så raskt.
Øivind i Tropex
21-12-2011, 02:06
Jeg tror du får 1 åringer på 30-40cm.
Det enkleste å sjekke dette på er å kjøpe et par kasser .
Blir det lek på disse første sommeren har du blitt lurt , ettåringer leker ikke :D.
I fjord kjøpte jeg 2 kasser jumbo tosai (ettåringer 28-35cm) , disse lekte aldri den sommeren. men jeg kunne se at hannene prøvde seg på eldre hunner.
For 8-10 år siden kjøpte Svein D noen hundre yngel av Steinar J , disse var jeg og tittet på flere ganger igjennom vinteren og husker jeg ikke feil ble den største Yamabukien målt til 34cm på 1års dagen.
Foret var en hjemmelaget oppskrift med ting koi ikke skal ha:)
Oksehjerte,fisk,erter,spinat,spirulinapulver,reker og en haug med piller og vitaminer du måtte handle i sverige
Det har jo foresten foregått en Karashigoi Grow-on cup i Danmark, disse vokste igrunn nok :) Helt rått.
Bigkoi skreiv om dette på forumet her i mai."Skandinavisk vekstkonkuranse "
Resultatene er klare nå. Norsk 3 plass .
Gratulerer Ø E
Ja det er jo et trosspørsmål :D.. Men jeg skal ikke si at det er umulig, men som tgreen var inne på vokser de sakte opp til 6-8cm et sted før det liksom "tar av".
Det er jo også et spørsmål om det er bra å kjøpe en slik fisk for å slippe den ut i en norsk utedam med temp på 14-16 grader mye av sommeren. Jeg er jo litt i tvil om de fiskene som vokser så fort har det beste immunforsvaret, noe de som forsker på laks og stadig finner ut mer om. For rask vekst gir stress og dårligere immunforsvar og kortere livslengde.
Som med mange andre ting tror jeg også her på den "gyldne middelvei" er best.
En fisk som vokser godt, med gode fargetegninger og er frisk og sunn er min favoritt. Om den kan bli 1 meter eller 85cm er ikke så viktig for meg.
Jo da 30-40cm på 1 års dagen har jeg ikke noe problem med å fårstå at er mulig, men at de blir opp i 25cm i løpet av første sommeren (mai til september/oktober f.eks) har jeg liten tro på. Er nok mere for at opp til 15cm på denne tiden er det som er mest realistisk slik Arne nevner.
De jeg har igjen av Dainichi kassa som ble tatt inn i sommer var rundt 30-35cm mai i år. Og da tipper jeg de var rundt et år gamle. Den største er nå nærmere 50cm og da ca 18-19mnd gammel. Så dette er jo fisk som vokser veldig bra synes jeg selv. Men de går og har gått under idelle forhold tipper jeg hele livet. Altså tempraturer over 20grader og forholdsvis bra vannkvalitet. Tipper de gjorde det hos Danichi også. For å få fisken på 30-40cm på 1 års dagen så MÅ fiskene gå i varmt vann og fores godt hele vintern.
Nå har jeg jo ikke prøvd disse fiskene med å la dem gå i kaldt vann da, men min generelle erfaring er at Japan fisk tåler den norske vintern dårligere enn f.eks Irael koi. De som har tålt vintern best her i gården er faktisk de som jeg har drettet selv. Er det noen flere som har erfaringer når det gjelder dette?
Men ellers er dette en intressant diskusjon da:cool:!
Så det er bare å komme med innspill folkens. Kommer til å holde derre oppdatert åssen disse fra årets lek utvikler seg i løpet av vintern.
Øivind i Tropex
21-12-2011, 10:24
Klart dette er på grensen eller over det som er sundt.
Dette med så ekstrem vekst på koi er det kun noen få i hobbyen som interesserer seg for og vi leser og hører alltid om det mest ekstreme på nett .
Nå er nok koiene avlet frem til større fisk, for 10-15 år siden ble det lovet en gigant sum på 100 000 dollar til første gosanke over 1 meter.
Nå finnes disse hos mange oppdrettere og "ekstreme" samlere.
Hos Hirasawa så jeg sikkert 100 koi +/-1 meter og mange var gosanle
Du og jeg mener vi er "vanlige" , men sannheten er vel at flesteparten av nordmenn mener at vi som buker tusenvis av kr på fisk i hagen er helt sprø og trenger hjelp :cool:.
Dette er selvfølgelig helt feil.
Hagedam og fisk i hagen, er jo en sunn og lærerik hobby hele familien kan hygge seg med.
Tja! Vi koi gærne har kanskje en liten skrue løs:p:rolleyes:.
Neida dette er som du sier Øivind en sund og lærerik hobby, det er sikkert:cool::).
Er enig i det du sier at det er nok bare de helt "gale" som er intressert i den helt ekstreme veksten (meg inkludert:p).
De fleste er nok mere intressert i at de er pene å se på og at de trives. De fleste som har kjøpt egen drettet fisk av meg sier at de håper nesten at de ikke blir for store.
Men uansett så er det gøy å drive med koi. Og man lærer stadig noe nytt.
Den skruen er ikke liten!!!! ;) Hehe.. Men slik er det jo med alle hobbyer og interesser.. Noen tar det litt lengre.
Jeg var og hørte på Michael Niesser når han besøkte Lillestrøm Akvarieklubb. Han er lidenskaplig interesert i planteakvarier og minireker. Og han har tatt den delen av hobbyen ganske så langt. Der er lite overlatt til tilfeldighetene.
Og når vi snakker om vannkvalitet så er det svært grovt, i forhold til hva disse driver med. Der måles alle parametere, og det måles ikke med hva som helst heller.. Og det var veldig interesant å høre noen kunne fortelle så mye om så små dyr.
For de som ikke vet hva slike dvergreker er så er det noen bittesmå 2-3cm reker, men med ganske fine farger. Hvis du har forstørrelsesglass å se med :-)
Jeg havnet opp med å kjøpe 6-7 stk for 300Kr, og her er nok kiloprisen vesentlig høyere enn hos selv de dyreste koi vi importerer :-)
De veide neppe mer enn ett gram tilsammen.. Dvs 300.000Kr pr kg :D
Nå var jeg veldig langt unna topic her... Ror meg litt tilbake med å si at jeg håper å få tid til å sette et par koi i lek også til våren.. Kanskje blir det andre generasjon av magoimixen min? :-)
Jeg vet ikke hva en skal tro om vekst, men syns noen fisk vokser enormt en matsuba som er HQ fra hosokai de var 12-15 cm i mai og er nå ca 35 og har bare hatt god varme og mye mat siden august, derimot når en kjøper jumbo tosai-nisai er jeg litt usikker på hva de har puttet i kassene noen av de vokser meget sakte når de kommer hit, men var størst i kassa ? fra året før putta oppi ? ellers ville vel den enorme veksten fortsette.:rolleyes:
Øivind i Tropex
21-12-2011, 22:24
Ja Michael Niesser er meget dyktig. Jeg og Tommy hørte hans fåredrag sist vinter i Oslo Akvarieklubb og vi kunne ikke la være rekene vi heller.
Tommy har vel solgt noen flotte avkom her på forumet.
Ser også innimellom Michael Niesser selger noen sorter på akvaforum.no
Jeg syntes du skal blande inn en 2 genrasjon magoi Arne.
Disse stærke genene trenger koi i norske dammer.
Det er en tungvind vei å avle på med så mye brun fisk som må sorteres bort, men forhåpentligvis blir det mer lys fisk i den neste generasjon.
Ja jeg håper å få til dette Øyvind, men som du sier.. Mye jobb å culle så vanvittig mye yngel.
Har ikke glemt at du skal ha en eller 2 stk.. Men er vel litt dumt å frakte dem nå?
Tror neste gang blir det vel at jeg krysser inn ren Kohaku med en av de lyseste magoiene, og ser hvordan avkommet blir.
En kuhaku hunn med en magoi hann ant..
Ja jeg håper å få til dette Øyvind, men som du sier.. Mye jobb å culle så vanvittig mye yngel.
Har ikke glemt at du skal ha en eller 2 stk.. Men er vel litt dumt å frakte dem nå?
Tror neste gang blir det vel at jeg krysser inn ren Kohaku med en av de lyseste magoiene, og ser hvordan avkommet blir.
En kuhaku hunn med en magoi hann ant..
Ja det høres ut som en intressant kombinasjon Arne. Men det blir vel som du sier mye jobb med culling:p.
SteinDag
23-12-2011, 12:19
Culling er noe av det morsomste med hele hobbyen. Det å se småtassene utvikle seg - forhåpentligvis i den retning man ønsker. Men det er utrolig hvordan de kan forandre seg. Taishoer som blir bekko, svart som aldri kommer osv. Jeg har en kohaku som jeg bare venter på skal få en svart flekk og bli en taisho. Jeg aner det svarte under det hvite. Unge kohakuer kan gjerne ha litt oransjefarge, da dette blir de fineste rødfargene på sikt.
Culling er noe av det morsomste med hele hobbyen. Det å se småtassene utvikle seg - forhåpentligvis i den retning man ønsker. Men det er utrolig hvordan de kan forandre seg. Taishoer som blir bekko, svart som aldri kommer osv. Jeg har en kohaku som jeg bare venter på skal få en svart flekk og bli en taisho. Jeg aner det svarte under det hvite. Unge kohakuer kan gjerne ha litt oransjefarge, da dette blir de fineste rødfargene på sikt.
Ja det er cullingen som er mest morsomt synes jeg selv også:cool:.
Har noen nå som utvikler seg meget bra foreløpig. Disse var helt svarte til å begynne med, men nå er de på vei til å utvikle seg til Shiro utsurier, samt en av dem kan se ut som det blir en Tancho sanke etter hvert. Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder etter hvert av disse. Er noen ordentli artige varianter. Tenker på at hun fiskene fra denne leken er de to Torazo kohakuene som jeg fikk i våres, så er det artig å se hva slags typer man kan få ut av disse når hannene er diversse mix. Må innrømme at det er VELDIG spennende å drive med dretting av koi:cool::D.
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.