PDA

Vis full versjon : 300 000 Liter Koidam.

Vidar-Alexander
19-07-2011, 15:14
Er vel på tide at jeg legger ut noen bilder fra Koidammen her også.
Får starte med litt fisk. De største er ca 50-55 cm. Minste er ca 25 cm.
Det går ca 60 Koi i dammen, men det skal reduseres til ca 45-50 etterhvert.

Dammen er ca 3,4 meter dyp, i hele dammen. Untatt en sone på 1 meter og en sone på ca 40 cm.
Det er montert 3 Bunndren med spinndrifter. Filteret er ikke ferdig enda, men det blir en videreutvikling av E.R.I.C.
500Watt UV-C.
Det blir montert 2 overflate skimmere etterhvert.

Ene enden av dammen går mot et bygg på 40 m2, som skal inneholde filter til dammen, og noen større Amazonas akvarier.
Her blir det også en sofagruppe med vindu inn i dammen.

Har Bygget ut dammen 5-6 ganger, og nå er jeg endelig der jeg ville være i størrelse. Driver fortsatt og planter langs kanten, og det gjenstår en del "finish" rundt innfesting av duk, langs terrasse og "akvahuset".
Men det begynner å ta form.

KirstenK
19-07-2011, 15:22
Imponert;) Jeg likte spesiellt kantene dine.. Fint, klart vann:D

Vidar-Alexander
19-07-2011, 15:23
Noen flere bilder fra dammen og steinkanten + beplanting.

Arne
19-07-2011, 15:29
Kult.. Håper tiden strekker til for et besøk på vestlandet.. Høsttreff der? :D

Vidar-Alexander
19-07-2011, 15:31
Joda, klart vann på bildene, men ikke nå lengre. Bildene er noen uker gamle. Det står nå et Oase Biotec18 Med bitron 72W UV. For å holde litt sirkulasjon og filter gående. Men i dag er sikten ca 30-40 cm i vannet, og det er veldig grønt.
Regner med å ha det nye filteret klart til neste sesong. :)

Taket skal trekkes ut et stykke over terrassen, og broen og rekkverket skal beises til våren. Så det gjenstår masse arbeid, men det er jo litt av gleden med denne hobbyen.

Hvis noen lurer, så er brospennet over dammen ca 7 meter. ;)

Vidar-Alexander
19-07-2011, 15:35
Nja.... Resten av hagen ser ut som Hiroshima i 45.... Skal lage ny plen, garasjetomt osv, så hadde håpet å få ting litt mer på plass før jeg inviterer til treff. Men en liten uoffisiell samenkomst er jo ikke umulig. :)

tgreen
19-07-2011, 15:38
Virkelig flott annlegg ja. Begynner å bli flott rundt kantene også. Blir aartig å følge med på fortsettelsen.

Vidar-Alexander
19-07-2011, 16:04
Noen bilder fra i dag, som viser det nydelige "sommerværet" vi har her på sør-vestlandet......

Tommy
19-07-2011, 17:04
Utrolig flott VA!!!!:cool:

Vidar-Alexander
19-07-2011, 20:25
Takk for det Tommy. :)

JohnRichard
20-07-2011, 00:04
Kjempe fin dam:)

Vidar-Alexander
07-10-2011, 07:33
Og da var det sesongslutt her.
11 grader i vannet i dag. Stoppet fôringen i går. Fiskene følger meg fortsatt rundt dammen, men de går nå litt dypere og viser ikke så stor matlyst lenger.
I dag ligger snøen langt nedover fjellsidene. Filter, pumper osv, blir stoppet i løpet av helgen.

I år har jeg hatt god vekst på all fisk, og sesongen har gått helt uten tap eller sykdom. Så det har vært en bra sesong, men den kunne vart litt lengre da... :)

tgreen
07-10-2011, 10:42
Ja sesongen er på slutten her i Porsgrunn også. 12,5grader i dammene ute i dag. Regner med å ta inn fiskene ute om en 14dagers tid. De skal føle litt kaldt vann da.
Forer fortsatt forsiktig med Wheat Germ for som blir spist med en gang. Men tipper vi kan slutte med foringen snart siden tempen nå går sakte nedover.

Og ja sesongen blir ALFOR kort hvert eneste år.

Og godt å høre at du har hatt god vekst i år. Var en del varmere i vannet i år en det var i fjor sommer her i Porsgrunn. Og det ser jeg har hatt mye å si på veksten av fiskene.

eidsvold1814
07-10-2011, 14:12
ER DET LOV OG TA SEG TIL RETTTE OG HA KOI I SAUDAS STØRSTE INNSJØ:confused:HEHE NEI ER BARE EN TING OG SI ,UTROLIG FLOTT ANLEGG,OG JEG HAR IKKE VÆRT I SAUDA FØR SÅ HVORFOR IKKE ET VÅR ELLER HØSTMØTE DER EN GANG,HEHE,MÅ KJØPE MERE TOMT JEG :)

Vidar-Alexander
07-10-2011, 19:03
Det blir nok et treff her etterhvert ja, må bare få gjordt litt mer først. ;)
2 mål tomt blir fort for lite.... ;)

bert
08-10-2011, 08:34
DET var et imponerende anlegg V A , meget pluss :):D:):D

Vidar-Alexander
08-10-2011, 16:57
Takker. :)
Er fortsatt ca et mål igjen med plen, som skal omgjøres til noe mer "park aktig" og få en samenheng med dammen.
Og filter/akvariehuset må gjøres ferdig, så jeg får full kontroll på vannkvaliteten og får montert vinduet inn i dammen. :)

Ulrik
08-10-2011, 17:07
Imponerende anlegg!!! Ja, dette hadde det virkelig vært morro å se til neste sommer. Planlegger en tur til Stavanger og Flor og fjære og da hadde turen innom Sauda passet godt!!

Vidar-Alexander
08-10-2011, 18:00
Hvis noen vil innom på en koi/dam prat, så er det bare å ta kontakt. :)

I dag har vi hatt en nydelig høstdag, som begynte med rådyrjakt i lett snøvær. Ingen dyr, og grisekaldt.
Etter hvert ble de helt klar himmel og aldeles nydelig. 10 Grader i vannet i dag, og alle pumper o.l. ble tatt inn i dag.
Venter til vi har hatt noen frostnetter før jeg rydder blomsterbed og klipper ned det som skal klippes.

Skal se om jeg får tatt noen høstbilder en dag. :)

Orker ikke å legge ut alle bildene fra byggeprosessen, men det finnes oppdateringer med alle byggebilder og planlegging på http://gullfiskene.net/forum/prosjekter/521-bygging-av-xxl-koi-dam.html

Og bilder fra 2003-2004 her http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?7365-Min-dam.-N%E5-med-ny-XXL-utbygging.

Så har dere litt å lese gjennom... ;)

Vidar-Alexander
29-12-2011, 08:56
Da nærmer vi oss 1 januar og dammen er nesten isfri!
Et herlig avbrekk fra de siste to-tre vintrene hvor det på denne tiden vanligvis har vært 40-50 cm is og 1 meter med snø.
En trist jul for ungene i huset, men helt topp for en koi frelst pappa! :cool::cool:
Og det er meldt mildvær til langt ut på nyåret. ;)

tgreen
29-12-2011, 09:24
Jepp det har hvert en nydelig vinter for oss damfrelste.
Her i porsgrunn så er det ca 2cm is med 5cm overvann i dag:cool::p. Har ikke noe luft ute i dammene i år siden all fisken går inne. derfor er hele dammene her islagt.

Vidar-Alexander
29-12-2011, 10:22
Etter blandede resultater har jeg sluttet med luft i dammen på vinterstid. Etter det har alt fungert helt fint.
Så her har det vært helt ilfrosset de siste årene. :)

I dag driver koien og cruiser rundt under ca 1 cm med is sørpe. :)

Vidar-Alexander
27-03-2012, 21:46
Rekordvår. :) For første gang er dammen isfri før april mnd. Ha vært isfri et par dager nå. En død kohaku på ca 40 cm, som hadde tullet seg under isen på grunna. Ellers bare velstand. Tappet ut ca 100 000 liter og er snart ferdig å fylle opp igjen. Tar noen dager det visst... ;) Froskene er i gang med sine massefrieri. :)

JohnRichard
27-03-2012, 22:49
Trist og miste fisk:(Men må le litt når jeg hører at skal fylle litt med 100000 liter vann

kåre b
28-03-2012, 22:40
Rekordvår. :) For første gang er dammen isfri før april mnd. Ha vært isfri et par dager nå. En død kohaku på ca 40 cm, som hadde tullet seg under isen på grunna. Ellers bare velstand. Tappet ut ca 100 000 liter og er snart ferdig å fylle opp igjen. Tar noen dager det visst... ;) Froskene er i gang med sine massefrieri. :)

Fjerner du det du kan av frosk og froskeegg? Disse fourenser vel en del. Når vi rensket opp i vår tidligere naturdam på 3500 l fjernet jeg en hel bøtte med frosk hver vår. I den nye dammen har jeg så høye kanter på utsiden at frosken ikke kan hoppe oppi, så her er ikke dette noe problem. På den annen side er det jo litt sjarm med litt frosk da.

Vidar-Alexander
29-03-2012, 15:15
Før når jeg hadde mindre dam. (25 000 liter) tok jeg ut en bøtte med frosk hver vår. Det nytter ikke nå når dammen er så stor. Froskebestanden er stabil. Tror ikke de forurenser noe spesiellt, de gjør vel mer renhold enn hva de forurenser. Rumpetroll spiser jo alger o.l. men de er også populær mat for koien. Så nå lar jeg de bare være.
Når jeg "flusher" ut av bunndrenene på våren kommer det alltid store "klaser" med frosk, som har overvintret i rørene.

Har sett noen ganger at frosk har prøvd å klamre seg fast på fisken her, antakelig i mangel på hunner. Dette kan være farlig for mindre fisk, om frosken holder over gjellene og kveler fisken. Har lest om slike hendelser, men har ikke hatt det problemet her enda.

Så hver vår er det fullt "froskekor" på kveldene, spesiellt ved fullmåne. :)

eidsvold1814
29-03-2012, 16:26
du får spare noen frosk så det kan bli froskelår på grillen 2.juni:Dhehe

Vidar-Alexander
07-04-2012, 20:01
Nå begynner det å bli litt liv i fiskene.
Ene Showaen min på ca 35 cm virker litt sløv og er litt rosa i finnene. Så i kveld ble den tatt inn, for å få litt varme og kos. Har litt forventninger til at denne skal bli bra, så nå får den kose seg i et 450 liters kar inne en tid, så den får komme til hektene før sommeren. Den klarte sist vinter fint, så håper den kvikner til. Den blir 3 år nå. :)