Vis full versjon : Fiskearter i hagedam
Er vel kanskje mest rettet til forhandlere dette spm men prøver meg felles. Er det noe nytt om hvilke fisk som er lov til å ha i hagedammen ? ønsker meg veldig suter men vanskelig da bare koi og gullfisk er lov.
Foreløpig skjer det lite nytt desverre. Enig med deg at suter er en veldig morsom og fin fisk til hagedammer.
Men den blir sett på som en trussel fordi karpefiskere har satt ut denne arten mange steder. Og i de sørligste deler av landet ser den ut til å klare å formere seg godt.
Men vi prøver å jobbe videre med saken..
Det er nok foreningen og ikke forhandlere som må fronte denne kampen. Da forhandlerne nok ikke blir lagt så mye vekt på i slike saker.
Suter er en heller annonym dam fisk , sky og lite tillitsfull , den vokser veldig seint . men den kan oppnå en anseelig alder.
Personlig vil jeg si at den ikke er en spennende damfisk.
Som Arne nevner , klarer den seg bedre i norsk fauna en f.eks koi , og da av spredningsfare ikke lov å importere/omsette i norge.
Suteren hører til de senest invandrede artene fra siste istid , den finnes i deler av østfold , Oslomarka , telemark , og Øst Agder , spredt av munker og sportsfiskere.
Oki syntes bare ville være fint å hatt i dammen men vanskelig da ikke er lovlig.
fint å ha i dammen =) .
Det eneste du vil kunne si til folk som kommer på besøk er ,, også er det 2 suter oppi der .. men det er ikke så lett å se de ...
Been there done that ...
Krizoo solgte Suter, stør , gresskarpe , gullvederbuk før forbudet kom ..så vi får håpe at det igjen kan bli mulig .
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.