Vis full versjon : Saltreduksjon?
LK-Valdres
10-05-2011, 11:00
Er det noen som har noe formening om hvor raskt man kan redusere saltmengden i vannet? F.eks hvor mye pr døgn.
En lengre historie ligger bak her... men har vært oppe i 0,6 % salt.. Har redusert til d.d til 0.18 % og det er gjort over 2,5 uker. Var kun 1 døgn oppe i 0.6% men valgte å trappe rolig ned med 3 store vannbytter pr dag.
Har tatt det rolig med tanke på å stresse fisken minst mulig med å kvitte seg sakte med saltopphopningen i kroppen.
Nå har det seg slik at den ene koien hadde gnissesår på nesa etter en periode i inspeksjonsnett, - og nå så oppstår det rett og slett vannblemme der gnisseskaden har vært og det er tynn hud. Det er vel mest sannsynlig oppsamling av salt fra kroppen som den utskiller. Hvis det setter seg noe dritt i der blemmen kommer så får jeg behandle den koien separat og eventuelt medisinere istedenfor å bruke saltlake. UV-C er satt igang i innekaret og håper det reduserer sjansen for noe styggedom eventuelt.
Men.. hvor raskt mener dere at jeg kan kutte ned de siste 0,18 % salt?
Skulle så gjerne ha satt ut noe i dammen nå så fort som mulig for å gi filteret en forsiktig og lett belastning for å få det i skikkelig funksjon, - og den skal jeg IKKE ha noe forbasket salt i.
Mvh
Saltnivåeti kroppen til koi er konstant på ca 0,3%. Hvis du øker saltnivået over det må den skifte "taktikk" Den må kvitte seg med salt istedenfor å passe på at det ikke kommer ut.
Dette er grunnen til at ikke alle fisker takler forskjellige saltnivåer. De er tilpasset til enten å holde på saltet eller å kvitte seg med det.
Koi takler fint saltnivåer opp til 1%, selv som yngel. Overgangen fra ikke salt og oppover kan foregå relativt raskt. Feks på stepp på 0,3% pr dag. Nedover bør man la det gå langsommere. Hvorfor det er slik er jeg ikke sikker på, men all erfaring tilsier dette.
Hvis du skifter ut 10% av vannet pr dag er du sikker, men når du har 0,18%salt er dette et nivå de kan klare seg med året rundt. Så du kan bare skifte ut litt av vannet etterhvert, slik du ellers ville gjort.
Hvis man har svært svake koi bør man tilsette salt opp til 0,3% for å hjelpe koi til å overleve, fordi den på dette nivået ikke trenger å kvitte seg med eller å spare på salt.
Når jeg får inn koi og gullfisk tilsetter jeg alltid 0,3-0,5% salt i vannet samme dag de kommer inn. Dette viser seg å hjelpe dem over en kritisk periode.
Selv filteret eller bakteriene i det vil ikke ta noen som helst skade av 0,18% salt :)
Du behøver ikke bekymre deg mye for saltnedtrapping , fiskene trenger ikke noen tilvenning eller avvening fra salt.
så det er bare å bytte mere vann og saltet vil bli utvannet. (noen steder kan man lese 0,1 reduskjon pr dag)
Du nevner , fisk med vannblemme pga av osmose/salt utskillings problemer , det tror jeg desverre ikke er tilfellet .
Jeg foreslår at du behandler den enkelte fisk og det såret med Kaliumpermanganatløsning på en liten q-tip renser .
Har du litt kjølig vann kan "Carp Pox" godt se ut som en vannblemme men det er i virkeligheten en type Vorte (virus) som gjerne forsvinner av seg selv ved varmere vann.
Ved 0.6 % salt i vannet er dette litt mer eller tilnærmet lik fiskens egen saltkonsentrasjon . det osmotiske "trykket" på vår fisk er faktisk større i rent ferskvann en ved 0,6 % saltvann.
Vi tilsetter salt i vannet for å svakt desinfisere fiskens omgivelser, salt kan også til en viss grad drepe uønskede parasitter og bakterier , samt at det virker stress hemmende på fisken da det osmotiske trykket opphører.
Høyere saltkonsentrasjon vil over tid ikke være ugunstig for fiskene ,, og blir fort en stressfaktor i større konsentrasjoner salt , man kan foreta korte saltbad på fiskene for å bekjempe parasitter 10 - 20 min i 3 % saltvann .
mvh Rune S
LK-Valdres
10-05-2011, 16:41
Takker for svar!
Du nevnte Arne at alle koi ikke takler saltendringer like godt, - og det var det som var min tanke og årsaken til at jeg jeg måtte starte å senke saltnivået fra 0.6% bare et snøtt døgn senere. En eldre han koi fikk nemlig blodsprengte finner og jeg skulle da fosøke å øke saltet for å få bukt med den eventuelle bakterieinfeksjonen.. Resultatet var at den ble blodsprengt på kroppen også.. Så fort jeg begynte å senke saltnivået så ble koien friskere og friskere.. Idag er den hvit som sne igjen spiser som en hest og svømmer rundt glad og fornøyd. Denne koien hadde vel aldri siden sin ankomst til Norge vært borti et eneste salkorn. ( Tok over denne fra noen som hadde koi men uten noe kunnskap/interesse) Vet ikke og vil heller ikke påstå at saltet i utgangspunktet var årsaken til de blodsprengte finnene og reaksjonene, - da alle mine koi har gått kaldt i vinter for første gang. De har levd i ca 7-8 varmegrader gjennom en lang vinter.. Så imunforsvaret var nok dårlig. Oppdaget nemlig noe sopp i panna på en annen og satte opp varmen i karet, - sakte og over flere dager og fikk bukt med den. Og det måtte opp i 27 grader for å få soppen til å forsvinne. Og da ble det selvfølgelig rask eksplosjon av bakterier som kunne være med på å få den eldre han koien i en bakterieinfeksjon. Men det rare var at det tok mer en 14 dager etter jeg hadde senket temperaturen til 19 grader før det slo ut og etter jeg første gang kastet i 0,3 % salt :confused: Men han koien ble iallfall 10 ganger værre når jeg øket saltnivået..
Så mulig den han koien er noe var for salt og ikke klarte å omstille kroppen til høyere saltnivå da den alltid har levd med å holde på saltet slik som du RuneS skrev.
Du nevnte Koi Pox RuneS Dessverre har jeg ikke godt nok kamera og koien står ikke så lenge stille at jeg klarer å få til et nærbilde av den *blemma* med kameraet jeg har her hjemme for tiden.
Men den har kommet og gått, - eller rettere sagt, - den har klart å rive den istykker ( har vel fått hull på den når den går med nesa i sanden og roter) og da ser du skinnfille som blir hengende, - så gror det (huden legger seg inntil) og du ser det ligger tynn hel hud over. Når jeg så har senket saltnivået videre over noen dager så kommer vannblemma igjen og det samme skjer. Og det ser IKKE ut som Koi pox, - har lett på nettet over masser av bilder hvor koi pox er avbildet og det ligner overhodet ikke.
Man kan se at blemma øker som ei vannblemme, - så er den nesten sprekkferdig, - men om koien selv ikke får laget hull på den så minsker blemma, - akkurat som ei vannblemme.
Jeg har ikke funnet noe av sykdom på koi som ligner dette her.. så det var rett og slett observasjon sammensatt med saltendringer som jeg trakk konklusjonen fra.
Siden det ikke trenger å ta så lang tid før jeg er nede på 0% salt så vil vi jo se om denne blemma da vil fortsette å komme og gå.
Holder den under nøye oppsyn og blir det noe forverring så vil jeg selvfølgelig behandle den som du ga meg tips om!
Hvorfor jeg ikke vil bruke salt i dammen er rett og slett for at jeg vil ha muligheten til å bruke Zeolitt om jeg skulle få noen vannproblem.
Takker igjen for gode og utfyllende svar og veiledning!
Mvh
Grunnen til at jeg foreslår Kaliumpermanganat og q-tips er fordi det lett går bakterie infeksjon i slike sår .
Og det kan godt være et værkende sår som forårsaker "byllen" .
Om du forsiktig får fanget den opp og smurt på litt kaliumpermanganatoppløsning på såret , tar det ca 10 sec så er behandlingen ferdig.
Kaliumpermanganat desinfiserer såret godt og dreper eventuelt bakteriene som det plages med , det finnes også sårsalver å smøre over etter behandling slik at det gror bedre.
en slik behandling kan godt gjentas om nødvendig.
Men om du er sikker på at det ikke dreier seg om bakterieinfeksjon får du bare følge med å passe på at såret ikke blir større eventuelt sprer seg på fisken eller annen fisk.
NB! en fisk som blir rødsprengt og rosa under huden , er tydelig stresset ,, det kan være, parasitter (tridacnia) , Nitrit , Ammoniakk , PH og lav/høy temperatur , bakterieinfeksjon , generell vannkvalitet , salt etc etc som får den stresset.
Nå leser jeg jo at den er tilbake til sitt gamle jeg ,, så kanskje en kombinasjon av salt , høyere temperatur og vannbytter har roet den .
mvh Rune
LK-Valdres
20-05-2011, 18:54
Takker for svaret Rune..
Blemma kom ikke flere ganger.. og nå så ser det ut til at det har helet seg ganske godt. Det gikk hull på den siste gangen også men *huden* la seg pent inntil og nå er det ny hud over. Saltet er borte og det ble ikke mer blemme under nedtrappingen.
Får nå bare håpe at jeg ikke har sluppet koien ut i dammen for tidlig og at det kalde vannet der skal lage noe mer problemer. Så jeg får følge med med argusøyne.
Gjengen måtte ut for å gi plass til de nye vekstkonkuranseungan i morgen :D
Mvh
Så flott at det har gått bra ,
mine større fisk har gått ute i hele vinter , med noe tap av fisk , men konkuranse fisk fra i fjor og noe annet som gikk i kjeller ble satt ut for 1 mnd siden .. temperatur i vannet er på morgenen rundt 11 grader , og har vært oppe i 15 en god dag.
akkurat nå er det 12.3 grader og alle fiskene ser ut for å kose seg med det..
så fisk ute nå bør gå smertefritt så lenge temp på natt ikke kjøler ned for mye ..
Og lykke til med ny fisk i morgen , det blir spennende for oss alle =).
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.