PDA

Vis full versjon : Vinter

Arne
06-01-2010, 13:00
I dag tidlig var det -30*C hjemme hos meg. Heldigvis har jeg forberedt vinteren for mine fisker, så de svømmer rundt i mellom 6 og 8*C inne i et drivhus.
Håper alle har gjort noe for fiskene slik at de ikke dør av kulde eller oksygenmangel under isen.
Hvis ikke er det muligens for sent å begynne nå, men har du ikke gjort noe ville jeg borret et hull og sjekket. Er det liv under der er det på tide med litt varme og luft helt i overflaten. Det ligger en artikkel om dette i vår artikkelsamling.

Vidar-Alexander
07-01-2010, 20:46
ca 3,5 grader ved ca 3 meters dyp. Litt for mørkt til å se fisk så dypt under isen. Men de har da overlevd tidligere vintere i dam på ca 1,5 meters dyp.
Forøvrig -20 vestlandsgrader her i kveld....

tgreen
07-01-2010, 22:19
Har selv luft gående i dammene her. Men har bare 6 mellom store koi gående i den største dammen.
Resten er inne i 8-9 varme grader i vannet.

Arne
08-01-2010, 10:34
Dette kan nok bli en slik vinter da mange mister fiskene sine. Både forhandlere og oss litt ivrige damfolk må bli flinkere til fortelle og lære bort innvintring før folk bygger dam. Vanskelig å forestille seg problemene til vinteren når man graver dammen en varm junidag. Kanskje vi må tenke litt og teste litt for å finne en god måte som ikke koster skjorta.. Tror vinteren er den største utfordringen for å få en stor interesse for dam, og da spesielt koi.

Øivind i Tropex
09-01-2010, 10:32
Artikkelen Deres om vinterlagring var veldig bra og godt forklart.
Med sånne godt og enkelt forklarte artikler,tror jeg denne foreningen raskt blir populær.
Kjempebra!

Følges disse vinter tipsene, går nok desverre fiskesalget ned om våren :-)

Det er altid kjedelig å miste fisk pga sykdom eller hard vinter, så god informasjon om dette er kjempeviktig for hobbyen vår.
Jeg ser dere ikke skiller mellom koi og gullfisk.
Jeg annbefaler altid nybegynnere som skal ha fisk ute vinterstid å starte med gullfisken.
Det er ingen tvil om at denne tåler tøffere vinter.
Mengden fisk pr m3 er nok også viktig.
Med noen gullfisk går det bra i dammen flere år ,men så formerer disse seg voldsomt,10 fisk har kanskje blitt 200.
Da kan det fort bli oksygenmangel under isen. Dør noen av dette, ryker resten pga forgiftning.
Koien klarer seg jo i norske tjern og store dammer, men å overvintre stor koi i grunn dam (1m), uten at den tildekkes og varmes opp til isfritt blir bingo.
Gullfisken hadde jeg nok førsøkt å holde ute i dammen på 1m, dersom jeg bor langs kysten.

Arne
09-01-2010, 14:36
Grunnen til at det ikke skilles mellom gullfisk og koi er følgende: Skal man ha fisk ute synes jeg man bør gjøre dette på en sikker måte. Og jeg er ikke sikker på at forskjellen i hardførhet er så stor. Jeg har opplevd å miste mange gullfisk, men nesten ikke koi en vinter. Andre ganger fortelles det om det motsatte.
Uansett tror jeg ikke forskjellen på hardførhet er så kjempestor. Og med så varierende vintre som vi har vil jeg anbefale de samme tiltak for koi som gullfisk.
Når det gjelder størelse og dybder er jeg enig med deg. Koi hører ikke hjemme i små dammer, men dette er et råd som gjelder uansett årstid og ikke spesielt for vinteren.

Arne
10-01-2010, 19:16
Dette er dammen min for et par dager siden..

Frykter for fiskene rundt omkring i denne kulden. Ekstremt kaldt og en del snø er en dårlig kombinasjon. Vet ikke helt hva som gjør det, men det ser ut som om det går galt når snøen kommer ofte. Før trodde jeg det var motsatt fordi snø isolerer jo bra, men lurer på om det kommer av at snøen gjør dammen helt mørk. Mørke betyr at alger dør og/eller slutter å produsere oksygen.
Snø ligger som et lokk over isen og hindrer antagelig gasstransport gjennom isen, slik at co2 ikke kommer ut og oksygen ikke inn. Disse tingene er en ekstremt uheldig kombinasjon for våre fisker.
Personlig tror jeg de fleste fisk kveles og ikke frysrer ihjel.

Når jeg tok bildet av dammen dukket denne kameraten opp.. Jeg vet det er helt off topic, men tok den med likevel.. Den sliter nok med å holde varmen i kulda stakars.

Øivind i Tropex
10-01-2010, 22:26
Jeg hadde en slik konge i dammen for endel år siden, klarte faktisk å ta et bilde av den med gammeldags kamera.
Den koste seg med saftige vannplanter, selv var jeg mest redd for at damduken røyk. Gikk bra det også..

Vidar-Alexander
10-01-2010, 23:58
Du har nok rett i det Arne.
Alger produserer oksygen når de vokser. Uten lys vil algene dø, og prosessen da blir jo det motsatte. Oksygenet blir fortrengt. Men en kald dam inneholder jo stort sett rikelig med oksygen. Men vil nok tro at dette har en viss påvirkning ja.
Her er det slik hver vinter, is, så snø.... Det går stort sett bra her.

tgreen
11-01-2010, 10:27
Et annet problem som også oppstår er at vannet blir forgiftet som det var nevnt tidligere.
Mistet selv masse flott stor koi vintern 2005/2006 grunnet at det hopet seg opp med gift stoffer i vannet.
Vi luftet godt med åpning i isen og ellers det meste som bør gjøres med overvintring.
Tok prøver av vannet, og de viste at alt var galt. Nitrit, Nitrat, PH og ammoniak var alle på sky high skalaen.
Mistet omtrent halvparten av koiene vi hadde gående. Flere var på over 50 cm.
Og for å unngå at rør etc fryser, så blir filter systemene tømt og stengt av for vinteren.

Tror nok det med tetthet og mengde fisk er meget viktig for at overvintringen skal gå bra.

Så vinteren etter så byttet vi 30% av vannet i dammene to ganger i løpet av vinteren og da var de ikke noen dødsfall.

Arne
11-01-2010, 10:46
En skikkelig opprensking er viktig på høsten ja.. Pleier å tappe ut alt vannet, skjære ned alle planter og spyle bunnlag og kanter så godt jeg kan før nytt vann fylles på.
Hvis vannet er fullt av løv og annet organisk materiale må det gå galt.

Øivind i Tropex
12-01-2010, 17:12
Jeg er desverre ikke god i engelsk , men denne sier vel litt om dette vi diskuterer her.

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8451000/8451711.stm

Arne
12-01-2010, 18:16
Ja intr artikkel, den sier i veldig korte trekk at fisk i en dam med is (uten snø) som er rengjort på høsten ikke har noen problem pga oksygenmangel. Og at oksygen fordeler seg ekstremt sakte i stillestående vann.
Og at et hull/åpen råk i isen ikke vil hjelpe på oksygeninngoldet.
Oksygeninnholdet vil vanligvis øke pga algene produserer oksygen også under isen. Men at dette kun skjer når isen er fri for snø, og at det kan være bra å måke vekk snø for å få lys ned i dammen.
Vi må huske at dette er skrevet for engelske brukere, og der får de ikke slike ekstreme temperaturer som her. Jeg tror det beste er å legge ut isopor og ha en varmekolbe og en liten luftestein for å være sikker på å holde vannet godt, selv under både is og snø. Ved temperaturer vi har hatt en stund nå ville det være veldig dumt å fjerne snøen for da kan fort isen bli 2 meter tykk (hvis dammen din er så dyp)