Vis full versjon : Ideell temperatur i innekar?
Jeg har satt opp et kar i kjelleren som jeg skal ha gullfisker i. Men, kunne også tenkt meg å ha ancistrus oppi. Spørsmålet er da om dette går an sånn temperaturmessig? Hvilken temperatur bør jeg holde karet på?
Ja da må du jo legge deg på en temperatur som Ancistrus tåler.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345
Og da nærmere 20 grader enn 30
Ligger på 19 grader nå, noe som ser ut til å ga bra for alle parter.
Tror nok mange av disse artene tåler relativ lav temperatur i perioder. Mange elvesystemer i verden har perioder med mye nytt vann som er ganske kjølig. Ancistrus kommer fra Amazonas og er en slekt med rundt 60 arter og det kan nok hende disse har litt forskjellig toleranse overfor temperaturer. Etter som hvor i elven de hører hjemme.
Hvis temperaturen senkes veldig langsomt er det ikke noe problem å sjekke ut litt. Så lenge de holder seg aktive å spiser er det ingen fare.
Hvis du tester dette litt er det jo flott om du kommer med noen oppdateringer på hvordan det går.
har hatt et kar som stod over lengre tid med ca 16 grader og da døde ancistrusen sakte men sikkert av virket det som. men om du holder ca 20- 22 grader og legger oppi noen huler så blir det fort flere av dem.
Øivind i Tropex
04-01-2011, 22:08
Har samme erfaring som Roy.
Vanlig ancistrus tåler 15-16 grader kun en liten stund .
20-22 går helt fint , men ønsker nok 23-26 for lek.
Et triks for lek er å senke temperaturen litt en stund , for så å skru opp på 23-26 grader.
Har 6-7 huler de leker i . Har sikert 100 yngel fra i høst.
Hulene har jeg laget selv.
kuttet til skiferliknende fliser med flisekutter og limte med silicon.
Størelser varierer litt men ca B=50mm H=30mm L=150mm.
Hulene er plasert med litt helling innover.
Vidar-Alexander
05-01-2011, 12:54
Ved senking av temperatur hos tropefisk, så simulerer dette regntid i naturen. Det er vanligvis tiden fisken gyter der.
Dette er et velkjendt og effektivt knep for å drette tropefisk. Gjerne vannbytte med kaldere vann.
Men man skal ikke overdrive. ;)
virker som om fordelingen hanner og hunner som kommer fra egga er noe avhengig av temperatur. tendensen synes og være overvekt av hanner ved varmere vann.. hadde selv størst suksee med ynglingen rundt 21-24 grader
Foreløpig har jeg bare to små Ancistruser på ca 4 cm. Målet er ikke at de skal leke, men spise litt alger. Det ser ut som om de har det bra. De har ei gammel rot, som jeg tok fra selskapskaret oppe, og den er full av deilige alger. Etterhvert kommer nok flere oppi, men jeg må bare se at disse to klarer seg fint først.
Finnes det hurtigvoksende planter som gullfisk ikke spiser? Har bare saktevoksende lilje-lignende planter i gullfiskkaret, men de blir jo så full av alger.
Ser at vannet vipper mellom 18 og 19 grader. Kanskje jeg burde øke til 19-20? Hva tror dere?
Hvis ancistrusene spiser og ser ut til å trives tror jeg temp er bra. Hvis fisk har for lav temp er det første tegn at de slutter å spise, og så vil de holde seg mest mulig i ro med sammentrykte finner.
Har noen ancistrus yngel gående. Så hvis du ikke bor så langt unna er det bare å komme og hente i Aurskog.
Det finnes jo endel Cryptocorynearter og Anubias arter som gullfisk ant vil holde seg unna. Kjempevalisineria er også en mulighet vil jeg tro. Ellers er noen Hygrophila arter så hurtigvoksende at gullfisken etterhvert går lei hvis du ikke har alt for mange.
Vidar-Alexander
09-01-2011, 16:00
virker som om fordelingen hanner og hunner som kommer fra egga er noe avhengig av temperatur. tendensen synes og være overvekt av hanner ved varmere vann.. hadde selv størst suksee med ynglingen rundt 21-24 grader
Trodde ph hadde større innvirkning her, men ikke bombesikker.
tja skal man si det er vel ingen seriøse forskere som har sjekket dette ut. og vi er jo alle hobbyister ;)
så vi kan nok alle ta feil.
Hvis ancistrusene spiser og ser ut til å trives tror jeg temp er bra. Hvis fisk har for lav temp er det første tegn at de slutter å spise, og så vil de holde seg mest mulig i ro med sammentrykte finner.
Har noen ancistrus yngel gående. Så hvis du ikke bor så langt unna er det bare å komme og hente i Aurskog.
Det finnes jo endel Cryptocorynearter og Anubias arter som gullfisk ant vil holde seg unna. Kjempevalisineria er også en mulighet vil jeg tro. Ellers er noen Hygrophila arter så hurtigvoksende at gullfisken etterhvert går lei hvis du ikke har alt for mange.
Ser ut som om det er flere Anubias jeg har. Får kjøpe noen hurtigvoksende av de andre artene du nevner, så det blir litt mere frodig.
Jeg bor i Trondheim, så det blir vel litt langt å kjøre for å hente fisk. Men, takk for tilbudet :)
Ja det ville blitt dyre Ancistruser :-)
Ancistrusene har det fortsatt bra. De spiser og svømmer :) Ser ut til at 18-19 grader er ok.
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.