PDA

Vis full versjon : Tommy og Carina`s dam

Tommy
02-01-2010, 17:30
Hei

Tenkte vi skulle legge ut litt informasjon om dammen vår her.

Vi har hatt mange dammer gjennom årene fra 600 liter med tre gullfisk, til denne på 65 000l med koi.
Denne dammen ble gravd ut sommeren 2009, og var en utvidelse av vår gamle dam på 25 000l.

I denne dammen har vi valgt å gå for et gravitasjonsført filter med to bunndren. Vi burde hatt tre stykker, men dammen ble ca 15 000 liter større enn vi hadde regnet med:)

Det gjennstår fremdeles en del arbeid, men nå er det vel sånn at man aldri blir helt ferdig:)

Vi har også en dam innendørs hvor fiskene er om vinteren. Denne dammen er på ca 7000 liter.

Arne
03-01-2010, 15:47
Den dagen man er helt ferdig og fornøyd med en dam, da er man vel og helt ferdig selv :-)

Fondammen
03-01-2010, 15:59
Alltid noe som kan fungere bedre. Jeg har noen planer om noe i år ågså :D

Tommy
28-02-2010, 15:13
En liten vieosnutt fra innedammen

Tommy
09-03-2010, 20:54
I lengre tid har jeg hatt mange nestenulykker når jeg tar vannbytte på innedammen.
En rekke ganger har jeg glemt å stenge vannet etter vannbytte, og har så vidt unngått katastrofe;)

I dag monterte jeg en flotør som Arne på forumet her har laget. Hvis jeg glemmer krana nå så sørger flotøren for å stenge vannet ved riktig høyde.

Arne
10-03-2010, 18:22
Må nesten fortelle historien om disse flottørene da :-) Det var en gang... En som het Arne, han ble så drittlei slike plastflottører man fikk kjøpt. For det første så ulte og pep det i dem når de kom i spesielle stillinger(vannnivåer). For det andre så bare spylte de ut vannet der de sto. Jeg ville ha vannet opp i feks filtret, for å lufte det nye vannet litt før det kom i dammen. Og blande det litt med damvannet først.
Siden jeg jobber med å tegne og designe tekniske duppedingser, pluss at jeg har utstyr til å lage prototyper, så satte jeg i gang..
Det skulle være en flottør som var laget i et solid materiale, og som holdt i årevis uten tilsyn. Og det måtte være mulig å lede vannet fra flottøren opp i et filter, bekk.. hva som helst.
Etter 3-4 mer eller mindre missykkede prototyper kom jeg frem til den som Tommy har tatt bilde av her. Den er laget av messing og flottøren er av vannfast isopor (husker ikke det riktige navnet her og nå)
Inni flottøren er det en flat pakning av syntetisk gummi og to o-ringer.
Jeg har hatt 4 stk stående i kontinuerlig drift i 5 år, og har faktisk ikke måttet bytte en pakning engang. Hvis noen er intr i tekniske detaljer kan jeg gjerne legge ut noen bilder eller tegninger.
I de siste 3-4 årene har jeg fått produsert alle messingdelene på et mekanisk verksted. Det ble for mye jobb å lage de i en manuell dreiebenk. Men sammenstillingen har jeg gjort selv..

Tommy
01-04-2010, 10:59
Sånn ser det ut her 16 dager før nye fisk ankommer:)

Alle fiskene våre i inne-dammen skulle ifølge planen flytte ut innen 16 april da det kommer nye fisk fra Japan.
Vi vil gjerne ha 10 grader i vannet før vi setter dem ut, men pr i dag ser det dårlig ut:(

Vi bruker inne-dammen til karantene, men nå kan det se ut til at vi må finne alternative løsninger.
Prøver å få smeltet isen så fort som mulig her nå med luftslanger.

Forøvrig har telen knekt hele langveggen i filtergraven vår.

Øivind i Tropex
01-04-2010, 12:22
Ja ,10 grader her om 16 dager skal holde hardt Tommy .
Brukpumpe mer sterk sirkulasjon så du får unna isen.
Når det er gjort, stiger temperaturen ganske raskt dersom det blir varmegrader også om natten.

tgreen
01-04-2010, 14:13
Du kan også fylle på vann slik at det går over isen hvis du har mulighet til det.

Her i gården så har nå all isen forsvunnet fra begge dammene. Har idag byttet halvparten av vannet i den minste dammen. Koblet opp, og kommer til å starte opp filtrene til begge dammene i morra.
Så også 3 stk koi på ca 10cm som svømte glade rundt i den minste dammen. Så det har ikke bare hvert katastrofe her i vinter. Dette er forresten 2års gamle yngel som jeg ikke har fått fanget inn tidligere.
De får være i dammen inntil videre. Nå skal det bli godt med vår og at tempraturene kommer opp. Trenger å få ut fiskene slik at vi kan begynne ombygningen av karene i kjellern.
Venter også noen koi den 16 april.

Tommy
05-04-2010, 09:19
Nå er isen borte, og langtidsvarselet ser sånn ut:

Jeg tror jeg kan sette ut fisk onsdag neste uke jeg:)

Fondammen
05-04-2010, 09:26
Det ser lovene ut godt at våren kommer for fult :D

Tone
05-04-2010, 11:07
Nesten farlig å titte på dammen deres Tommy :) får så innmari lyst å bygge større dam :P Der trappen står ved dammen min er tanken å bygge ut dammen om jeg skulle finne på det, da blir den dobbelt så stor og dobbelt så dyp - Men det får være et prosjekt når jeg nærmer meg pensjonsalderen tror jeg (ikke sååå lenge til he he he ) Dere har det så utrolig pent, og har vært en stor innspirasjon fra da jeg startet med dammen :) Slik jeg forstår, har dere fisken inne om vinteren og skifter vann før fisken settes ut...hvordan gjør jeg det da mtp vannskift siden fisken er der allerede. Lar jeg fisken gå mens jeg skifter vann eller sette de i kar ? Og med tanke på temp, hva bør jeg gjøre ? Skifte vann og sette de ut ell ?

Tommy
05-04-2010, 12:46
Ja de fleste bygger ut dammene sine mange ganger:) Nå blir det ikke større dam her, men man skal ikke se bort ifra at man bygger om litt likevel;)
Hvert år har vi mistet noen fisk når de overvintret ute. Nå har vi alle inne om vinteren, og vi føler at vi har god kontroll.
Nå har vi mulighet til å kjøpe litt dyrere fisk, og forhåpentlig få en veldig fin samling få men store fisk.
Vi skal kun ha 13 fisk i dammen vår.

Vannbytter bør du gjøre gjennom hele sesongen, og du bytter ikke hele vannmassen på en gang. Hvor mye og hvor ofte du bør bytte er avhengig av hvor mye fisk du har, og hvor mye du forer. Jeg personlig bytter aldri mer enn 20% av vannet per vanbytte. (med mindre det er krise)

Vidar-Alexander
05-04-2010, 20:12
Hmmm, 13 koi? Er det noe heldig antall? ;)
Ville kansje heller hatt 12 eller 14........ ;)

Tommy
05-04-2010, 20:20
Det var egentlig 4 showa 4 kohaku og 4 shiro utsuri som vi skulle ha. Men så må jo enhver dam ha sin chagoi;)
Da blei det 13.

Tommy
09-04-2010, 21:33
Stemningsbilde fra Harestien Airport i kveld.
I dag hadde vi 8 grader i dammen:)

Tommy
01-05-2010, 19:35
Da har endelig fått sendingen fra Japan som vi har ventet på.
Vi er kjempefornøyd med kvaliteten på disse Jumbo tosaiene fra Sekiguchi

Vi fikk 8 stk som er i storform, men den ene er ikke med på video`n

tgreen
03-05-2010, 15:48
Har bestilt samme kasse selv nå Tommy som skal komme rundt den 21mai. De dere har fått ser utrulig flotte ut. Kommer nok selv til å satse nå på koi av bedre kvalitet og selge unna en del av de jeg har her nå og som jeg ikke vil ta vare på.

Er enig med dere at det er flott med STORE fisk i dammen, og heller da litt færre fisk.
Har jo også de fra den Hirasawa kassen som vi mottok her forleden. Der ser det ut til å være noen fine Kohaku. Får bare se åssen de vokser etter hvert.

Spennende blir det okke som. Gleder meg også til møte hos dere den 15mai.

Tommy
03-05-2010, 18:49
Tror faktisk dette er de flotteste showa tosai jeg har sett, så du har noe å glede deg til:)
Disse kommer til å bli virkelig flotte når de runder 50cm..

tgreen
03-05-2010, 20:30
Jepp. Gleder meg som en liten unge ja:D:cool:
Tipper de er rundt 50cm til neste år:cool: med god foring og oppvarmet innendørs basseng til vintern.

Arne
03-05-2010, 20:31
Voldsomt så sikker du er i din sak nå da Tommy ;-) Men enig med deg i at disse ser virkelig fine ut, men jeg tror jeg skal slutte å si at disse kommer til å se fine ut når.... Fordi så mye kan skje da gitt.. Både av fargeforondringer, uhell med filtre.. Og andre "katastrofer".. Men jeg krysser fingrene og håper at det går bra med disse og alle andre som har fått fisk nå :-)

Tommy
03-05-2010, 20:41
Litt av kunsten er jo å se etter svakheter i Beni(det røde). Det er her de fleste fisk feiler senere. Jeg vil påstå at de fleste fisk som selges i en lavere kvalitet lyser fiasko lang vei. Jeg sier ikke at dette er fisk av showkvalitet, men det er vel heller lite av på markedet i Norge?

Bare vent til neste vår du Arne:eviltongue::eviltongue::eviltongue::)

Tommy
03-05-2010, 20:58
Det er selvsagt ikke bare Beni som avgjør kvaliteten på disse da..det er mange andre faktorer...:)

RuneSt
03-05-2010, 23:03
Uten å ødelegge morroa ,, så er alt med mer en 2 farger kjedelig ... om de da ikke er rød ,hvit og blå i stedet for svart da ...

Hehe ,, flotte fisk Tommy ,.,,men jeg undres om man kan lese et spor av misunnelse i Arne's post ?

Men jo da .. Showa er nok den av Go-Sanke som desverre kan bli kjedelige og skuffende med tiden.

Men smaken er som baken ... noen liker mora etc etc. håper Deres showa forblir veldig flotte, for de ser da veldig flotte ut idag =).

Arne
04-05-2010, 08:44
Hehe.. Jeg er alltid missunnelig på folk som har fin fisk :-) Neida, men jeg bare er veldig forsiktig med å selge skinnet før bjørnen er skutt for å si det med et ordtak.. :-)
Jeg håper jo selvfølgelig at alt går bra med både disse fiskene, de vi fikk inn til foreningen.. Og de andre som tok inn fisk..
Men jeg har vært med på mye innen fisk, og vet hvor mye rart som KAN skje. Heldigvis blir man klokere med årene og slike uhell blir sjeldnere etterhvert. Men helt utlært blir man vel aldri..
Men Tommy er god på vannkvalitet, og da er mye gjort når det gjelder fisk og helse..

Tommy
10-06-2010, 18:36
Hemmeligheten til god vannkvalitet er å vaske beina i dammen innimellom;)

Fiskesmurf
10-06-2010, 22:42
Du er ikke redd for pedalsyre-forgiftning i dammen da, Tommy???:rolleyes:

Arne
10-06-2010, 22:44
Du så vel reaksjonen på et par av dem?... "Er det noe spiselig her?.. Nei pfuyy..for en stank" ;-)

Tommy
10-06-2010, 22:44
Neida...jeg sleit litt med høy ph før jeg kom på denne naturlige syra:)

Tommy
11-06-2010, 21:47
I dag kom det noe fisk:)
Var litt svett her en periode da disse ikke var i like god form da jeg fikk pakket de ut. De rullet rundt, tok korketrekkere og gispet etter luft:(

Ser ut til at de har stabilisert seg nå.
Beklager dårlig kvalitet på video`n.

KirstenK
11-06-2010, 22:31
Nå fikk jeg veldig lyst på en større damm med en gang, nydelige Kohaku`er. Misunnelig....:rolleyes:

Arne
12-06-2010, 13:06
Jeg skal bygge ny dam i høst.. Du får slå deg med å bygge samtidig :-) Tror jeg havner på et sted rundt 25-30.000L vann. Den skal være fullisolert, med mulighet for 20 grader året rundt om jeg ønsker og orker fyre :-)

Tommy
12-06-2010, 18:15
Var ute og knipset et bilde av godjenta mi..Hun er god og rund:)

Når jeg var på Tropex for å hente fisk i går, måtte jeg bare ha med et par granittlykter:p

KirstenK
12-06-2010, 20:10
Jeg skal bygge ny dam i høst.. Du får slå deg med å bygge samtidig :-) Tror jeg havner på et sted rundt 25-30.000L vann. Den skal være fullisolert, med mulighet for 20 grader året rundt om jeg ønsker og orker fyre :-)

Det blir vel en ca. 24 000L tror jeg, kommer ann på hvor dypt vi får gravd, men det er vanligvis bare leire her. Det som må jobbes på nå er planlegging, og økonomien, trenger litt rensing også vel...Leca og Impermax. Men det er vel ikke helt snilt å grabbe seg inn på Tommy `s sin forum for dammen sin..;)

Tommy
28-07-2010, 18:16
I dag kom de nye Mega Bead filterene fra Tropex:D
Carina er klar til å begynne utbyttingen av Nexusen.Det minste Beadfilteret skal brukes på innedammen.

Vi har også montert et Ozon anlegg på dammen vår. Blir veldig spennende å se hvilken virkning dette har.
(ps Ozone bør man ikke bruke uten å vite hva man driver med)

Fiskedamen
28-07-2010, 22:06
Dette blir nok bra :) HAr du før og etter bilder med tanke på ozonen? Ble det stor forskjell?

Tommy
29-07-2010, 09:25
Litt tidlig med etterbilde ennå for det skummer noe jæ... på dammen pga ozonen.
Skal ta et bilde når det har gått seg til litt. Det har bare stått på i 5 dager, men redoxen er oppe i 300. Lar den hvile litt der nå før jeg sakte går til 350 som er målet.

Tommy
28-04-2011, 17:00
Lenge siden jeg har oppdatert noe her nå, men i dag var dammen vår i lokal avisa:o
Ligger ikke på nett, men jeg tok et bildebevis...

Arne
29-04-2011, 08:17
Det er artig med reklame for hobbyen i lokalavisen :-) Regner med at du fikk med at du selger granitt også? Det er jo suveren reklame for Zenhagen også. Den massive buddaen gjør inntrykk :-)
Hadde du fått plassert granitten slik du ville før journalisten kom?

Tommy
30-04-2011, 12:49
Ja da fikk reklamert litt for både Zenhagen og Norsk Hagedamforening.:)

Tommy
06-05-2011, 16:30
Vi har valgt å beholde 2 av 5 shiro utsuri fra vekst-konkurransen i fjor. I dag ble de prøvekaniner i utedammen, og sesongen er endelig i gang:D

Dette er de to vi valgte å beholde:

Tommy
07-05-2011, 11:59
I dag satte vi ut tre nisai showa fra Sekiguchi kazuo.
Disse kom med importen i fjor og er fra 40-47cm nå.
Vi har to showa fra denne importen til salgs også.

KirstenK
07-05-2011, 12:55
Og filter og alt virker? Det fint med utslepp om våren..;)

Tommy
07-05-2011, 12:59
Ja men det er litt provisorisk nå:o

KirstenK
07-05-2011, 13:02
Mitt og.. Er ikke helt fornøyd over filtrene, har ikke kommet ordentlig igang ennå. Vekstfiskene så lange ut..;)

Tommy
07-05-2011, 15:32
Er du frekk eller Kirsten;)
Du skal se dem til høsten når de er 50cm og knall-flotte:D

Dette er nestemann som skal i dammen etter en lengre diskusjon om vi skal beholde eller selge:)
Den går foreløpig ute i dammen, men bud mottas:p
Doitsu showa på 43cm

JohnRichard
07-05-2011, 21:01
Kjempe fine fisk dere har.Kunne ønske jeg også hadde en dam og sette fiskene ut i.Er litt misunelig på dere nå:D

KirstenK
07-05-2011, 21:24
Er du frekk eller Kirsten;)
Du skal se dem til høsten når de er 50cm og knall-flotte:D

Nope.. ;) Du har nok større sjanse enn meg til å få de opp til 50 cm over sommeren, enn meg:) Men de så lange og slanke ut.. Du lå da langt opp på lista i fjor, var vel en halv eller hel cm i mellom;)

Tommy
07-05-2011, 21:28
Det er nok noen av de minste vi har valgt å beholde og ja..de er slanke etter vinteren, men det skal ordnes nå:)

Tommy
08-05-2011, 11:32
I dag slapp vi ut Turbo..
Han er ikke noe "smykke" av en kohaku, men han får være med en sesong til:)
Han er 56 cm

Arne
09-05-2011, 14:53
Det ser jo kanskje ut som de oransje tegningene i det hvite (på midten) er på vei bort.. Og da kan vel dette bli en helt ok kohaku etter min mening.

Tommy
09-05-2011, 15:19
Mulig du har rett Arne, men så heldig er jeg nok ikke:o
Du kan se utviklingen her: http://damglede.com/kohaku.htm

Arne
09-05-2011, 15:22
Enig med deg der Tommy, når man ser hvor stabilt dette har vært så vil den nok forbli slik. Men fin fasong, og bra rødfarge ellers.

Tommy
10-05-2011, 14:52
I dag satte jeg ut en 3 år gammel Chagoi fra Nordkoi i Danmark.

Tommy
10-05-2011, 19:34
En gjeng Nisai Kohaku fra Mano

Tommy
11-05-2011, 13:21
Så skal Carina sin yndling ut i dammen...

KirstenK
11-05-2011, 13:59
Kujaku?:rolleyes:;)

Tommy
11-05-2011, 14:05
Helt riktig Kirsten;)

KirstenK
11-05-2011, 16:40
Jeg liker den, og du må snart få deg større målekar;)

Tommy
11-05-2011, 16:46
He he..jeg har ett på 80cm, men det er fullt av beads tl bead-filteret for anlednngen:)

Tommy
11-05-2011, 17:48
Et bilde tatt i dag

tgreen
11-05-2011, 18:14
Flott bilde Tommy.

Og en flott samling av koi dere har også.
Sikkert vårtegn når koiene begynner å bli tatt ut i dammene rundt omkring:cool::D.

Tommy
11-05-2011, 19:02
Takk for det Thore!
Her kommer den siste ut i dammen. Beklager at hun ikke var helt samarbeidsvillig i balja:o

Tommy
11-05-2011, 19:08
Siden hun ikke var videre samarbeidvillig får jeg legge ut et bilde i tillegg.

KirstenK
11-05-2011, 19:15
Tykk dame..;)

tgreen
11-05-2011, 20:04
En velfødd Showa dame ja.
Men det er vel egentlig slik en Showa bør se ut etter min mening når det gjelder kroppsfasong i hvert fall.

Hvor gammel er denne damen da Tommy.

Tommy
11-05-2011, 20:08
Hun er 5 år nå og fra Miyatora.

Tommy
11-05-2011, 20:38
Her kan dere se hvordan sumi(det sorte) har utviklet seg: http://damglede.com/showa.htm

Tommy
08-07-2011, 14:01
En liten video fra i dag...

Arne
08-07-2011, 14:08
Fine fisker Tommy.. På den Showaen kan man se at det røde er relativt stabil, det sorte har blitt klarere og litt større.
Jeg har sett begge deler på slike fisker, tror du dette kommer mest av linjene (Avelsmaterialet) eller vannet?

Tommy
08-07-2011, 14:43
Hos meg er sumi(sort) på sitt beste innendørs, og det sprekker litt opp når de kommer ut i solen. Regner egentlig med at det blir mere stabilt med årene, og at sumi holder seg også utendørs:o

Tommy
26-07-2011, 15:45
Et lite bilde fra i dag ;-)