Vis full versjon : erfaringer med nitrit/amonia kontrollerende midler?
Har sett fler som selger dette i asia.. som driver med oppdrett. men er det noen som har prøvd noen sånne midler?
Bare tenkte var greit å forhøre seg.. hvis en skal være så uheldig å få store mengder nitrit midtvinters og for å slippe å bytte mye vann da..
Kan ikke svare på det du spør om, men har et spørsmål selv. Har dere som har fiskene i tank om vinteren planter som produserer oksygen?
Til truls.. Det gjøres MYE i asia som ikke er lov å selge her, eller som er skikkelig dokumentert og utprøvd. God filtrering og vannbytte er nok det jeg ville satset på :-)
Til isbjørn, planter som oksigenprodusenter trengs ikke. Dessuten går Koi og oksigenprodusenter dårlig sammen. Koi synes de er gode å spise :-)
Det var som jeg tenkte, og som har blitt gjort før.. Har ikke hatt problemer med det, men tenkte i tilfelle. Midlene virket for gode til å være sant også... Har ikkeno oksygenproduserende. Annet en busende vann, som presser oksygen i vannet.. Utløp i dammen presser luft i vannet, og luftesteiner fjerner gasser og tilsetter oksygen.. Allt vann som ikke står rolig genererer vel litt oksygen?
Ja, hvis de spiser plantene er det jo dødfødt.
Det som får vannet til å bli mer oksygenrikt er kontakten med luft. Luften inneholder ca 21% oksygen. Det er slik at gassene vil prøve å danne likevekt i vann og luft. Når man har fisker i vann som bruker oksygen og gir fra seg karbondioksid vil det bli ubalanse. Derfor vil det i vannoverflaten skje en utbytting av gasser. Karbondioksid vil gå fra vann til luft og oksygen fra luft til vann.
Derfor gjelder det å øke sirkulasjonen i overflaten slik at dette går raskere. Øke selve overflaten ved å pumpe luft ned i vannet er også effektivt.
Det bør vel også nevnes at vannets evne til å "berikes" med oksygen øker med synkende vanntemperatur.
på sommeren er det størst problemer med oksygenfattig vann da varmere vann ikke klarer å berikes om man lufter det aldri så mye . f.eks 20 grader er 100% mettet ved 7-8 mg/l .
Uansett om man hadde tilført rent oksygen gjennom luftesteinene ville man ikke klare å "mette" det noe mer. vann under trykk derimot kan presses til høyere verdier. Nå er dog 7-8 mg/l sunne verdier , men på en varm sommerdag og mye foring og mange fisk minker oksygenet fort om man ikke har luft eller foss i dammen, eventuelt sirkulasjon i overflaten i det hele tatt.
På vinteren ved 4 - 8 graders vanntemperatur vil vannet naturlig være mye mer oksygenrikt. ca 12mg/l uten at det behøver å luftes noe videre.
Har man slurvet med høstrengjøringen , kan man kanskje oppleve ammoniak/nitrit problemer på vinterstid men tror normalt hvis en dam er godt innkjørt og man slutter da som regel å fore ved vanntemperatur under 10 grader , ikke skal behøve å bekymre seg for ammoniak og nitrit vinterstid.
Fiskene skiller da ut ammoniak , men mye mindre en de gjør i høyere temperatur hvor man også tilfører for.
Men ligger det mye på bunn og råtner , tærer det også på oksygen i dammen , men tror oksygenmangel ikke er hoved grunnen til fiskedød vinterstid.
Store vannbytter vinterstid tror jeg bare vil gjøre vondt verre da det nye vann ikke inneholder de sunne bakterier som "modnet" vann i dammen har. Og man fjerner mange av de ammoniakk og nitrit reduserende bakteriene i vannet , noe som igjenn fører til at man får et nytt "ny-dam" syndrom med høy ammoniakk og nitrit syklus.
Skulle du alikevell måle høy ammoniakk verdier om vinteren finnes det bla . zeolitt som man kan sette inn med godt resultat eller bruke ammonia remover fra Microbe-lift.
mvh Rune S
Vidar-Alexander
11-10-2010, 20:04
Da bør det tilføyes at man IKKE må ha salt i vannet så lenge det er Zeolitt i kontakt med vannet. Dette "lader opp" zeolitten og frigjør alle avfallstoffene fra Zeolitten. ;)
Rune, det var ikke snakk om vann ute... det var snakk om inneanlegget.Kan hende jeg ikke har nevnt det spesielt. Der ligger temperaturen på 18 grader nå. Har ikke hatt problemer med dette før. bare kikket på nettet og fant noen midler for det. Så derfor jeg tenkte å forhøre meg om det var noen som hadde prøvd ut dette.
Som jeg også nevnte så er det da nok med "urolig" vann på overflaten. Som feks bekk eller at vannet kommer ut i dammen på et vis. Luft osv..
Vidar-Alexander, Takk for et nyttig inlegg! :)
Ok , ja var usikker på om det kanskje gjaldt fisk inne om vinteren ,
har selv noen fisk innedørs i kjeller og de holder jeg i mye lavere temp en 18grader og "sulteforer" de .
DVS appetitten deres minker ved synkende temp.
Fiskene har ikke vondt av en liten "Ramadan" og mange mener man kan påvise bedre vekst og mer robust fisk etter slike kjølige perioder.
Så da vil jeg anbefale deg å heller holde 12-15 grader og fore mindre ,, og heller små hyppige vannkift om Ammoniakk skulle komme høy i løpet av vinteren.
Mvh Rune S
kjørte med lav temp inne i fjor, og skal derfor kjøre med høyere temp og heller fore hele vinteren.
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.