Vis full versjon : Norsk hagedamforening arrangerer vekst konkurranse for koi i 2010
Vi regner med å starte denne på foreningens vårmøte. Dette blir i midten av mai og mer info ang tid kommer senere.
Til denne vekskonkuransen skal vi kjøpe inn koi i str 15-18cm. Hvilken pris dette blir er ikke helt sikkert, men den vil ligge på et sted mellom 300 og 400Kr pr stk.
Det vil bli valgt fisk fra en oppdtretter i Japan. Og dette må være fisk av en god kvalitet.
Det vil bli kåret en vinner en gang i høst, og her vil vi også komme tilbake til datoen litt senere.
Alle betalende medlemmer kan delta med så mange fisk de ønsker å kjøpe.
Listene fra Japan dukker snart opp, og vi er nødt til å vite hvor mange som ønsker å være med.
Vi kan nok regne med at prisen vil være på under 400,- kr pr fisk, og disse vil sannsynlig bli i kvalitet 4.
Man kan bestille så mange man ønsker, men dersom det er mange som vil være med vil vi prioritere at alle får delta.
Skulle det bli mindre enn 10 deltakere vil vi vurdere å ikke arrangere vekstkonkuransen i år.
Ingen får lov til å velge ut sin fisk, så disse vil bli trukket ut blant deltakerne
De som melder seg på forplikter seg til å ta bilde og mål av fiskene ved start og slutt.
All deltagelse skjer på egen risiko, og Norsk Hagedamforening tar intet ansvar for fiskenes helse, og eventuell sykdom.
Vi håper på å dele ut fisk på foreningens Årsmøte i midten av Mai. Dette vil antagelig bli på Knapstad i Indre Østfold.
Siden dette er første gangen tror jeg ikke vi har mulighet til å sende fisk i år. Vi er selvfølgelig behjelpelige med å pakke fisk for transport hvis noen på Årmøtet har mulighet til å avlevere fisk videre.
Så da er det bare å melde seg på i tråden her, så håper vi at dette blir noe av:)
Hei hei , Melder meg gjerne på og kommer til å kjøpe fisk ...men ser dere ønsker en meningsmåling på hvilken variant det skal holde konkuranse på .. vil det senere komme en på hvilken oppdretter ?
Ikke det at det nødvendigvis spiller så stor rolle men det kan gjøre det for noen . Noen har allerede gode/dårlig erfaring med enkelte oppdrettere .
Så jeg melder meg på uten noen forbehold men kan hende at noen vil holde forbehold.
Mvh
Rune S.
Det kommer litt an på hvilke typer og størrelser som tilbys fra de forskjellige.
Har man dårlige erfaringer fra enkelte oppdrettere så post dem her, så skal vi prøve å unngå disse.
Vi skal jo prøve å få fiskene i god tid også, slik at vi har dem i karantene noen uker før de leveres. Kommer nok til å ta mange mikroskopprøver av dem denne tiden. Det er nesten ikke mulig å få fisk fra Japan uten ørten forskjellige parasitter. Så noen bad må vi nok regne med før den 15 mai :-). Tror nesten ikke det er mulig å få fisk uten costia feks.. De gjør jo normalt ingen skade, men hvis en har litt høy tetthet med fisk eller litt dårlig vannkvalitet et par uker da er man ute og kjører. Så vi må prøve så godt det er mulig å få de best mulig frem til utleveringen.
Go sanke er da en mix av Sanke,Showa og Kohaku.
Hehe kjøper man inn 1 box go-sanke mix vil en få kohaku,sanke og showa ja (f.eks 50-30-20 %) ... jeg har bare 1 go-sanke .(gin rin sanke). .. ser at shiro utsuri er dobbelt så populært ... =) . i vår poll.
Tror også de vokser fortere en Go-sanke typene ,,, men det finnes det kanskje ikke noe bevis på annet at jeg ser at mine Utsurier (Hi) vokser omtrent dobbelt så fort som min sanke. (samme oppdretter) . mistenker at min Sanke er hannfisk og de største Hi utsuri er hunnfisk ... mulig det også kan være årsaken.
Rune S
Vidar-Alexander
25-01-2010, 23:41
Hannfisk vokser ofte raskere som ungfisk. Hunnene tar de igjen senere.
En annen ting som går igjen på yngel hos meg, er at jo mindre fargekobinasjoner, jo bedre vekst. Ensfaget, eller tofarget, vokser mye bedre enn en fler farget, som f.eks. showa eller sanke. Men mulig andre har anerledes erfaringer...
Fondammen
26-01-2010, 19:39
Jeg vil delta og vil ha 3 stk er ikke så opphenkt i vilken type .Der stoler jeg på Dere :D
Husk at det er en grunn til at det stort sett er en go sanke som vinner "grand shampion" på all Japan hvært år......
Men kan bli en spennende konkuranse å følge med på dette fremmover....;)
Vidar-Alexander
28-01-2010, 21:40
Bør vel også presiseres at de som skal delta bør være innforstått med hva det krever av filter og vannverdier for å fôre opp koi i hurtig vekst.
;)
Jeg har samme erfaring som VA.
Her vokser de enfargete ynglene best det er sikkert.
Når det gjelder type for konkuranse så går jeg for kohaku.
Tar selv 10 stk når det kommer så langt.
Vidar-Alexander
29-01-2010, 12:02
Interessant meningsmåling... Visste ikke at vi oppererte med mer enn 100 %.... :D
Hehe... Her på forumet er ALT mulig :-) For meg er ikke varianten så viktig, regner med at disse fiskene er lettsolgt i etterkant hvis de ikke er akkurat slik jeg vil ha dem :-)
Vidar-Alexander
29-01-2010, 13:55
Jeg er veldig lysten på noen Shiro Utsuri, litt usikker på antallet enda.
Hvis vi går for Shiro utsuri og tilbudet fra Tropex er dette en aktuell kasse.
http://ornafish.com/popup.php?d_src=d24b9d48a96d#
Det er High quality fra Kaneko. Str er 13-16cm og de vil koste et sted rundt 300Kr pr stk. For meg ser dette ut til å være både god kvalitet og god pris.
Eller denne fra Masaki
http://ornafish.com/popup.php?d_src=0fc0241e9b37#
Shiro Utsuri høres helt greit ut for meg.
De fra Kaneko så finest ut syns jeg, men etter hva jeg forstår så hvil disse fiskene forandre seg ganske mye under oppveksten.
Øivind i Tropex
13-02-2010, 13:01
Jeg har ikke funnet ut hvilken blodlinje Kaneko avler sine Shiro Utsuri fra. Noen som vet ?
Dette er hva Tossehuset i dk skriver om Kaneko.
Kaneko Koi Farm Nigorisawacho
V/Mr. Komei Kaneko
Mr. Takaai Kaneko Kujaku, Shiro Utsuri, Purachina, Shusui, Kumonryu, Goshiki, Koromo, Hikarimoyo, Samt diverse Go-Sanker og Ginrin Varianter. Opdrætter. Hans koi?er anses for at være at meget høj kvalitet og kan være vanskelige at komme i nærheden af.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanskelig å komme i nærheten av ?
Jeg tror ikke det er fordi fisken er sky ;-)
He he... Den var bra Ø!
Har heller ikke funnet ut noe om blodlinjene til Kaneko. Er veldig usikker på hvordan Kanekos Shiro utsuri utvikler seg. Det som er spennende med Shiro utsuri er
at du veit ikke hvordan den blir før det har gått flere år. Sumi(det sorte) kan komme å gå flere ganger før det stabiliserer seg. Jeg tror ikke det er noen som fullt klarer å forutse dette. Dette gjør at det vil være spennende å følge utviklingen av fiskene i konkurransen i mange år fremover.
Omosako har to blodlinjer, Panda og Musashi. Panda linjen er ferdig utviklet etter 2-4år mens Musashi først er ferdig etter 5-7år. Skal prøve å finne ut mer om Kaneko sine blodlinjer, så vi muligens vet mer om når våre malerier vil være ferdig;)
Til de som ikke har noen kjennskap til Shiro Utsuri, så ser de ikke så imponerende ut når de er små. Ofte er det sorte i fisken grått, og hodene gule.
Etter hvert som de utvikler seg kommer det sorte fram, men det kan også delvis forsvinne for en periode. Det gule på hodet forsvinner stort sett når huden blir tykkere og hodeskallen vil bli helt dekket. Man skal være forsiktig med farge-for til shiro utsuri da man kan bringe fram underliggende Hi(rødt).
Øivind i Tropex
13-02-2010, 13:56
Jeg har lest at Kaneko har Shiro Utsuri som stammer fra Omosako. Siden disse har såpas klare sumi tegninger som tosai (ettåringer) , Anntar jeg dette er Panda ?
Dette blir rein tipping :-)
Hva skjer med denne vekstkonkuransen egentlig?
Stoppet det opp litt eller!?
Alf
Så absolutt ikke Alf:)
Bestillingstråden er her og fiskene har ankommet.
Se denne tråden: http://norskhagedamforening.no/showthread.php?79-Vekst-konkurranse
Tommy
vBulletin® v4.0.0 Release Candidate 4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.